Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Betelefonálós játék - kérdések és panaszok

Gönye László, 2008. október 07. - kedd 15:03
Címkék: átverés, telefon, reklamáció, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Interaktív szerencsejáték, szimpla csalás, esetleg egyszerűen: „hülye, aki telefonál”? A több tévén is futó, beletelefonálós játékokról megoszlanak a vélemények, főként, ha a műsor készítőit, a fogyasztóvédőket vagy egy pórul járt játékost kérdezünk.


A játék és a legnagyobb játékos

A játékban az nyer, aki tudja a választ a műsorban feltett kérdésre, és azt az adásba kapcsolva el is mondja. Bár a kérdés általában pofonegyszerű, ráadásul több tíz- vagy százezer forintot lehet szerezni, nyertes alig akad. Hogy miért? A műsorok alapvetően kétféle rendszer szerint zajlanak. Az egyikben többféle megoldás létezik egy kérdésre, ám csak azt fogadják el helyesnek, amire a szerkesztő gondolt. „Mondjanak „-ia” végződéssel női neveket!” - rikkantja a műsorvezető, majd kapcsolják is sorban a telefonálókat. Közel kétszázan jutnak szóhoz, és még ki tudja, hány telefont nem kapcsolnak be, a helyes megoldást azonban csak nem mondja senki. Nem is csoda. A megfejtés: Vincencia.

Forrás: ATV

Egyszerű a megfejtés, sokszor még sincs megfejtő... 

A másik játéktípusban egyetlen helyes megoldás van a feltett kérdésre, ám a műsorba egészen a műsoridő végéig nem kapcsolnak be senkit. A képernyőn futó szövegben olvasható, hogy „A telefonhívás nem garantálja a műsorba kapcsolást”, és tényleg: ha hívjuk a kiírt számot, egy kedves hang tudatja velünk, hogy most nem sikerült adásba kerülni. Csak éppen telefonszámlánkon jelenik meg az emeltdíjas tétel.

Belátható, miért éri ez meg a szolgáltatónak. És, hogy mennyire, azt a Telemedia InteracTV Kft. párját ritkító diadalmenete mutatja. Ez a cég készíti a hazai, emeltdíjas telefonos vetélkedők majdnem mindegyikét, sőt néhány év alatt az egész világon piacvezetővé nőtte ki magát ezen a területen. Nagyban megy az üzlet, Kínától az Egyesült Államokig sugározzák a műsoraikat, a legtöbb országba Budapestről. Általában kisebb tévécsatornákat céloznak meg, ami utóbbiak számára is kedvező, hiszen a csekély nézettségű, „holtidőt” vásárolják meg tőlük.


Igény a szabályozásra

Bár örülünk, ha egy magyar cég világszerte sikeres, az ilyen típusú tevékenység felvet néhány kérdést, elsősorban a tisztességes üzleti magatartással kapcsolatban. Mi alapján kapcsolják be a telefonálókat a műsorba? Ha számítógép végzi a sorsolást, milyen esélyekkel telefonálhatunk? Egyáltalán van-e esélyünk a műsorba kerülésre? Korrektnek mondható-e, ha a műsorvezető azt a látszatot kelti, hogy a betelefonáláson múlik a játéklehetőség? Kinek és milyen eszközei lehetnek a játékmenet ellenőrzésére?

Forrás: ATV

Árválkodó nyeremény

Az ilyen és ehhez hasonló kérdések évek óta napirenden vannak. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (NFH), illetve a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) több panasz érkezett már az ügyben, sőt még a politikusokban is igény támadt a helyzet rendezésére. Tavaly augusztusban az SZDSZ tett javaslatot a betelefonálós játékok szabályozására. Szerintük valójában burkolt szerencsejátékról van szó, a játék menete és a játékosok kiválasztása viszont átláthatatlan és ellenőrizhetetlen, ezért szükséges volna közjegyző közreműködése is.

A Gazdasági Versenyhivatal 2007. szeptembertől kötelezte az InteracTV-t, hogy a műsoraikban „megfelelő betűmérettel” tüntessék fel a hívás díját és ugyancsak írják ki, hogy a telefonhívás nem garantálja a műsorba kapcsolást. Arra is kötelezték a céget, hogy a teletexten és a tévécsatorna honlapján tüntessék fel a játék szabályait. Bár mind az InteracTV, mind a tévécsatornák (jelen esetben az ATV és a Spektrum) eleget tettek kötelezettségüknek, megnyugtató megoldásról nem beszélhetünk, amit a különböző fogyasztóvédelmi szervekhez azóta is érkező panaszok és kifogások is mutatnak.


Illetékes hatóságok

És hogy melyik hivataltól várhatnánk megoldást, vagy legalábbis a panaszok kivizsgálását? Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal sajtókapcsolatokért felelős munkatársa kérdésünkre elmondta, hogy jelen pillanatban is vizsgálat folyik egy, ilyen típusú műsorok készítésével foglalkozó céggel szemben. Kielégítő megoldás azonban nem várható, a GVH kompetenciája ugyanis csak a fogyasztói döntés meghozataláig terjed. Ez azt jelenti, hogy a tisztességes tájékoztatást, a fogyasztói döntéshez szükséges információk elégségességét vizsgálhatják ugyan, ám az olyan kérdések, mint a játékmenet tisztasága vagy a műsorba kerülés esélye már nem az ő asztaluk. Mihálovits szerint a probléma jogszabályi hiányosságból ered, amit a Versenyhivatal éves beszámolójában rendszerint jelez is a Parlamentnek: nincs megoldva az ilyen típusú játékok szabályozása.

Forrás: ATV

Mi lehet a különbség?

Bár valójában szerencsejátékról van szó, a Szerencsejáték-felügyelet sem érintett, hiszen a műsorokban feladványok is szerepelnek, így - mivel ez nem tisztán szerencsejáték - a kérdés hozzájuk sem tartozik. Kérdezhetjük a Hírközlési Hatóságot is, ahol szintén megvan a frappáns válasz: ők csupán a telefontársaságokat felügyelhetik, a játékszervezőket nem.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot is megkerestük, ahol Kathi Attila szóvivő számolt be arról, hogy náluk is van folyamatban lévő - emelt díjas telefonos játékra vonatkozó - vizsgálat. Bár eddig számukra sem volt elégséges a mozgástér ahhoz, hogy felléphessenek a szolgáltatók túlkapásaival szemben, Kathi szerint a szeptember elsejétől életbe lépő fogyasztóvédelmi szabályozással ez a helyzet megváltozhat.

A már érvényes „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló törvény” értelmében ugyanis - a korábbiaktól eltérően - már az NFH is felléphet az arra rászolgáló cégekkel szemben. Törvény szerint - természetesen alapos vizsgálat után - megállapíthatja az úgynevezett megtévesztő üzleti gyakorlatot. Ide tartozik a valótlan információ közlése, a valós tény megtévesztésre módot adó közlése, valamint a jelentős információ elhallgatása. Ezek a kategóriák persze meglehetősen szubjektívek, hiszen hol a határ a megtévesztés és a hibás értelmezés között, vagy mi számít jelentős információnak? Ha az új törvény garanciát nem is, lehetőséget adhat a betelefonálós játékok tisztább szabályozásához.


Török út, öt hívásér’

Előfordul, hogy olyan könnyen elérhető nyereményről van szó, ami önmagában is gyanússá teszi az ajánlatot. Az ATV Többet ésszel című műsorában szeptember 17-től érvényes lehetőség, hogy ha valaki ugyanarról a telefonról öt alkalommal hívja a játék számát, törökországi üdülést nyerhet. Egy olvasói levelet idézünk, ami a témában szokásos, felháborodott hangot sem nélkülözi:

„Legújabban az ATV-n látni, hogy a műsorvezető rendszeresen ezt szajkózza: »Aki ugyanarról a telefonról ötször hívja a játék telefonszámát, automatikusan egy török utat nyer, ötcsillagos szállodai ellátással. Ehhez nem kell bekerülni a műsorba sem!« Eddig egyszer sem adtak hírt ilyen nyereményről a műsorban, persze így jobban rá lehet bírni a nézőket, hogy sokszor hívják a „játék” telefonszámát. Vajon meddig mehetnek el büntetlenül?”

Valóban, gyanúsan kedvező ajánlatról van szó, abban azonban téved a levélíró, hogy a műsorban kellene bejelenteni a jó hírt a nyerteseknek. Az ügyben megkerestük a Többet ésszel ügyfélszolgálatát, így megtudtuk, hogy a nyerteseket egy automata tájékoztatja nyereményükről, majd a műsor munkatársai keresik meg a szerencsés játékosokat. A játékosok kiértesítése szeptember 23-án kezdődött, úgyhogy korai lenne még pálcát törni a telefonálókat csalogató módszer felett.

Forrás: ATV

Lapunk szeretné nyomon követni az eseményeket, kérjük tehát azon olvasóinkat, akik öt alkalommal felhívták az említett műsort, ezt szeptemberi telefonszámlájukkal bizonyítani is tudják, mégsem kaptak értesítést a nyereményről, kommentben jelezzék ezt nekünk. Azokat a bejegyzéseket is várjuk, melyek a nyeremény sikeres átvételéről tájékoztatnak minket.

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Letoha Miklós, 2018. január 04. - csütörtök 08:56

T.ATV Szerkesztőség! A felújított betelefonálós műsor nem más mint a nézők megtévesztése , ezáltal jogtalan,igazságtalan pénzszerzés.Volt alkalmam kipróbálni:mert a műsorvezető állandóan provokálóan felhívja a nézők figyelmét ,hogy már nagyon várja ,hogy valaki, aki tudja a helyes megfejtést az telefonáljon... és ha betelefonál rájön hogy átverték: a jutalom 5 lottó szám elsuttogása.Vegyék ki a műsorból, mert ez nem illik az ATV-hez.

Vörös Szabolcs, 2010. október 29. - péntek 00:43

Nem csupán a műsorvezetők szavai félrevezetőek, de ami még aggasztóbb, hogy a megoldás teljes mértékben nélkülözi az objektivitást és a leellenőrizhetőséget. Különösen szembetűnő ez a matematikai feladványok tekintetében, de léteznek egyéb zavaros feladványok is, melyeknél a megoldás hasraütésszerű, a műsorkészítők kénye-kedve szerinti! Egészen elképesztő, hogy egy egyszerű, általános iskolai szintű matematikai feladvány esetében egyetlen néző megoldása sem felel meg egy óra leforgása alatt. A műsor utolsó 2 másodpercében pedig - miután senkinek sem sikerült helyes megfejtést adni - a műsorvezető előhúz egy számot egy borítékból, közölvén, hogy ez lett volna a helyes megfejtés. Ezek után a műsor villámgyors befejezése következik, nehogy bárki is utánaszámolhasson, hogy vajon, hogyan jött ki a műsorban közölt végeredmény. Azt javasolnám, hogy minden egyes játék megfejtését, és magukat a feladványokat is szabályozni kellene egy külső felügyeletnek, illetve csak az előzőleg jóváhagyott feladvány-megfejtés párosokat lenne szabad beengedni a műsorba. Amennyiben ezt valamelyik műsor megszegi, bírsággal lenne sújtható. A játék meneténét, lefolyását pedig mindemellett kellene ellenőrizni, követni.

krajnyak.istvan, 2010. október 26. - kedd 17:03

NEIS PANASZKODJATOK ENNÉL NAGYOB.ATVERÖ SOT BUDAPEST BANK PRODUKAL MINDEN TÉREN VASSARLO KARGYA BARMIJEN ÜGY.MELEGEN AJALOM.KERÜLJE AKI TEHETI NEM FERR BANK

Pluhár Balázs, 2010. június 01. - kedd 22:39

Ha azt hallom, hogy "Bármikor itt lehet", ez akkor lenne igaz, ha én felszállnék egy vonatra, utána a Keleti vagy a Déli pályaudvarról villamossal vagy busszal elmennék az ATV stúdiójába. Azt, hogy egy percen belül itt kell lennie, azt én sehogy sem tudom teljesíteni. A délutáni műsorban az, hogy mindjárt vége az adásnak, az csak egy fenyegetőzés. Ha a TV-ben nem lenne adás, akkor csak Spectrummal vagy Commodore-ral lehetne számítógépezni, vagy videózni lehetne. Éjfélig van a TV-ben adás. Ha azt hallom, hogy "Önön múlik", akkor döntésem, hogy nem akarok nyerni, s nem akarok telefonszámlát fizetni, s a mobilon levő egyenlegemet is más célra akarom felhasználni.

ActiV, 2010. május 26. - szerda 17:03

Kaszáltak az ajánlaton X millát, ki kell fizessenek 3 millát belőle bírságként:) nem rossz biznic:) az évi 10 milliárd nettó bevételből csak ki tudnak valahogy perkálni 3 millát.....tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat-nem gyengén és nem is alkalmanként - a nap 24 órájában. Persze, ehhez kell a hatóságok "vaksága" is. 10 milliárdból nekik is csurran-cseppen valami. Ha más nem, egy szemellenző biztos. Ha létezik megtévesztő reklám, akkor nem értem ez a kereskedelmi gyakorlat miért nem megtévesztés gyanús? Tény, h minden ki van írva a képernyőre hívás díja, de a kapcsolás menete misztérium?..nem tudom hol van a határa az elvárható körültekintésnek. ennek egy rákfenéje van: még van rá igény, kereslet, lesz bőven kínálat is. És igény van rá:) különben nem lenne évi 10 milliárd nettó bevételük. Fiatalkorúak, otthon ülő nyugdíjasok, reménytelen munkanélküliek jó target. És hívni is fogják rendületlenül reménykedve egy 10-20 000 ft-os nyereménybe reménykedve, amiből 25%nyereményadót fizetnek :) Ami lehet elmegy telefonszámlára havi lebontásban:) Ez már nem annyira jó biznic a vásárló oldaláról. Reménnyel teli arccal lehet tömni Törőcsik zsebét. Romániában is "védve" voltak az ORTT által, dettó mint Mo-n aztán egy kormányrendelettel megvágta őket a Pénzügyminisztérium és betiltotta az interaktív játékokat és az asztrológikus jóslásokat. Szimulált szerencsejátéknak titulálta és 1-5 évig terjedő börtönbüntetéssel szankcionálja. Büntetőjogi kategória lett. Mo-n és sok más országban még megy a jópofizás:) Itt még sugározhatnak, végül is itt van a világ professzionális, interaktív, publikus lenyúlásnak a központja:) Nem feltételezem, hogy ha Mo-n is betiltanák a sugárzását ezeknek a műsoroknak, padlóra vágná őket. Ha ki is esik 1-2 ország (a 60 országból ahova innen sugároznak), terjeszkednek másik országba. Mire érkeznének panaszok, korlátozások, addigra jól megszedik magukat. Hiába korlátozzák helyi,nemzeti szinten,már globálisan működnek...... Csak buzdítani tudok minden reményteli telefonálót, hogy tárcsázzon. Csak azt nem értem, ha egyszerű számsorsolásnál kell közjegyző a játék menetéhez, itt miért övezi misztérium a sorsolás menetét. De amúgy összetett az egész. Van benne szerkesztői koncepció - ami párosul időhúzással, órák indításával, könyörgéssel, elhúzva az adás végéig a játékot, amikor már jó szintet produkált és megengedett, hogy nagyobb összeget kiadjon (50 000 Ft nyereményt is akár). Sok sikert a betelefonálóknak:)

Tiba, 2009. július 08. - szerda 01:34

Ma például a megfejtés M___ lekvár A végén a papíron Mézlekvár volt. nem is létetik ilyen...

Tóth Sándor Péter, 2009. április 01. - szerda 15:05

Kedves Olvasók, Panaszosok! Íme a legújabb fejlemény a versenyhivatali panasz ügyében: GVH-eljárás kamu török út miatt Versenyfelügyeleti eljárást indít a GVH az ATV Többet ésszel című műsorában elhangzott megtévesztő felhívások miatt. A műsorvezetők a nézőket hamis látszat keltésével - egy törökországi nyaralás ígéretével - késztették telefonálásra. Az eljárás lapunk panasztétele alapján indult el. Az elmúlt hónapokban számos bejelentés és panasz érkezett hozzánk a kereskedelmi televíziók betelefonálós játékaival kapcsolatban. Leginkább az ATV Többet ésszel című műsora háborította fel olvasóinkat. A beérkező levelek több olyan gyakorlatra hívják fel a figyelmet, ami kimerítheti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, vagy a fogyasztók megtévesztésének fogalmát. Szerkesztőségünk panasza alapján a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) észlelte, hogy 2008. szeptember elsejét követően az ATV-n sugárzott, Többet ésszel című műsorban a műsorvezetők a nézőket hamis benyomás keltésével - egy törökországi út ígéretével - késztették telefonálásra. „Ha a néző a műsorvezető által meghatározott alkalommal (egyszer, háromszor vagy ötször) tárcsázza a játék emelt díjas telefonszámát, akkor - függetlenül attól, hogy adásba kerül-e a telefonáló - automatikusan törökországi utazást nyer, egy ötcsillagos szállodába, félpanzióval." A játékosok néhány hét múlva kaptak egy fénymásolt, dátum és aláírás nélküli utazási utalványt, az ezen megadott telefonszámon azonban csak az üzenetrögzítő volt elérhető. A játékosok az utalványból tudták meg, hogy az csak a szállodai tartózkodásra jogosít, odautazásukat azonban egyénileg kellene megszervezniük. A fenti magatartással az eljárás alá vont vállalkozások megvalósították a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (továbbiakban: Fttv.) 3. §-ának (4) bekezdése szerinti melléklete 31. pontjában megfogalmazott tényállást, és ezzel valószínűsíthetően megsértették az Fttv. 3. §-ának (1) bekezdését. Az Fttv. mellékletének 31. pontja szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül az olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó már megnyert, meg fog nyerni, vagy meghatározott cselekmény megtétele révén fog megnyerni egy nyereményt vagy egyéb előnyhöz jutni, miközben valójában nincs ilyen nyeremény, illetve előny, vagy a nyeremény, egyéb előny érvényesítése, illetve igénybevétele a fogyasztó számára meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez vagy költségek viseléséhez kötött. A fentiekre tekintettel a GVH a versenyfelügyeleti eljárást fog indítani az Agro TV-ATV Zrt. (1102 Budapest, Kőrösi Csoma Sándor u. 19.) és a TeleMedia InteracTV Produkciós Kft. (székhelye: 2724 Újlengyel, Temető u. 48., fióktelepe: 1122 Budapest, Böszörményi u.) ellen. A vizsgálat fejleményeiről tájékoztatni fogjuk olvasóinkat.

...., 2009. február 16. - hétfő 10:36

Tisztelt Tóth Úr! Köszönjük, hogy intézkedett helyettünk is. Várjuk a további fejleményeket. Egyébként úgy néz ki, hogy az ATV vérszemet kapott, mert megemelték adásidejüket, így már 5 órát tarhálnak naponta két alkalommal. Ráadásul ismeretlen megfejtésekkel csalogatják a nézőket sokszori betelefonálásra. Csak egy mostani példa: Mi található a konyhában? A műsorvezető végig azt hangoztatja, hogy nagyon egyszerű a megoldás, minden konyhában megtalálható, sőt most neki is van ilyen otthon. Megfejtés: satsuma Utánanéztem a neten. Ez egy mandarinféle gyümölcs, ami hazánkban egyáltalán nincs forgalomban. Én személy szerint soha nem találkoztam vele pedig sokat megfordultam külföldön is. Mi ez ha nem csalás? Tudom az APEH-nek jól jön a pénz, de ne azok árán, hogy a beteg emberek még jobban legatyásodjanak miközben a csatorna számolja naponta a milliókat. Úgy tudom a török útból sem lett semmi ez is csak csali volt. Meg lehetne őket fogni ha mással nem a hívásdíj apró, elmosódott kiírásával. Hát rajta, nagyon elegünk volt a rengeteg hazugságból és a buta, hiszékeny emberek kifosztásából! -- Hajnalka --

faby, 2009. február 13. - péntek 21:30

Üdvozletem mindenkinek! Engem is becsaptak tavaly szeptemberben az ATV-s horgászok. En is bekaptam a csalit.Boldogan ugraltam amkikor megtudtam,nyertem egy törökországi nyaralast 4 szemelyre. Az egy mas kerdes ugy-e hogy azota is hiaba probalom elerni a ceget (TELOXX). Irtam a fogyaszto vedelemnek, a gazdasagi versenyhivatalnak,a Telemedia Kft-nek, de meg mindig itthon vagyok :) Azt irtak a fogyasztovedelmesek, hogy mivel a ceg (teloxx)nem a Magyar Koztarsasag teruleten van,nem tudak mit tenni,talan a gvh,aki meg nem valaszolt. Tiszta rohely: az ATV nem a Magyar Koztarsasag teruleten sugaroz? Ha valaki elobbre haladott az ugyben kerem jelezzen. Koszonom>Faby.

...., 2009. január 07. - szerda 13:01

Az átverés legtökéletesebb példája: kapcsolgattam a csatornákat és ráakadtam egy ilyen "betelefonálós " játékra és láss, halljál csodát visszahívtak három telefonálót, ezek közül az egyik autóban ült és a mobilját hívták,tehát nem láthatta a műsort, a másik nem tudta miről van szó vagyis miért hívták. Hát nem aranyos ? Nos olyan keményen kellene büntetni ezeket,hogy egy életre elmenjen a kedvük az ilyen mocskos, aljas tevékenységtől. Jaksi (nyugdíjas)


1 2 3 4

Kommentek

Sanchez, 2020. június 06.

Ha sürgõs hitre van szüksége a pénzügyi igények megoldására, akkor 3000 és 80 000 000 doll...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. George Anderson, 2020. május 30.

Sürgős kölcsönt keres? Megtagadták-e hitelét a bankjától vagy bármely pénzügyi vállalkoz...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. május 30.

Szüksége van hitelre az adósság megszilárdításához? Szüksége van kölcsönre vállalkozás...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza