Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Új fogyasztóvédelmi törvény 2008 szeptemberétől

Gönye László, 2008. szeptember 18. - csütörtök 15:51
Címkék: törvény, jog, reklám, hirdetés, bírság, ügyfélszolgálat, fogyasztóvédelem, gvh
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az uniós jogharmonizáció jegyében szeptember elsejétől lépett életbe a módosult fogyasztóvédelmi törvény, illetve a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény. Miért érdekes ez számunkra? Összefoglaljuk a lényeges változásokat.


Kiszabható bírságok, bezárandó üzletek

Fogyasztóvédelmi bírság kiszabásakor az új szabályozás az adott cég árbevételét veszi alapul. Kétféle gazdasági szervezetet különböztetnek meg, százmillió forintot meghaladó, illetve annál alacsonyabb nettó árbevételt jegyző vállalkozásokat. Az előbbi kategóriába tartozó cégek akár kétmilliárd forintra is megbüntethetők, ha - hivatalos fogalmazással élve - „a fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, illetve fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértést követnek el”. Az ennél szerényebb kihágásokért is jelentős, akár százmillió forintig terjedő büntetés jár. A kisebb, évi százmillió forintos nettó árbevételt meg nem haladó vállalkozások a fent idézett főbenjáró kihágásokért maximum ötmillió forintos büntetésre számíthatnak, kisebb jogsértésekért pedig ötszázezer forintig terjedő bírság kiszabására kell felkészülniük.

Nyilvánvaló, hogy az elrettentő bírságok bevezetése a fogyasztók számára kedvező változásokat ígér, ugyanakkor az aránytalanság is szembetűnő: Egy majdnem százmilliós évi bevételt jegyző vállalkozás a legsúlyosabb törvénysértésért is legfeljebb éves bevételének öt százalékával fizet, míg egy, a százmilliós bevételt épphogy túllépő cég akár húszévnyi bevételét is kifizetheti büntetésként.

Forrás: MTI

Kathi Attila

Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője szerint a jogalkotók célja a büntetési tételek megállapításánál nyilván nem az ellehetetlenítés volt. Az arányosság elvét a pénzbírságok kiszabásánál eddig is, ezután is szem előtt tartják. A kétmilliárdos maximum elvi lehetőség, néhány százmilliós árbevételű vállalkozásokat biztosan nem sújtanak ilyen komoly büntetéssel.

Az NFH ugyanakkor nem mérlegelhet, néhány súlyosnak ítélt esetben kötelező a bírság kiszabása. Ezek a már említett, egészséget, testi épséget sértő vagy veszélyeztető, illetve a fogyasztók széles körét megkárosító jogsértések, de ugyanilyen megítélés alá esik a tizennyolcadik életévüket be nem töltöttek védelmét célzó rendelkezés megsértése is. Magyarán: a fiatalkorúakat itallal vagy cigarettával kiszolgáló üzletek, szórakozóhelyek számára nincs mentő körülmény. Ilyen típusú jogsértések akár az üzlet ideiglenes bezárásával is büntethetők, a tulajdonosoknak továbbá mindenképp be kell fizetniük a kiszabott bírságot, nem várhatják meg az esetleges jogorvoslat eredményét. Ugyancsak kötelező, nem mérlegelhető a bírság kiszabása az ismételt jogsértést elkövető cégek esetében sem.


 
Pellengér
Forrás: MTI

Újdonság még, hogy a szeptember elsejétől induló fogyasztóvédelmi eljárások jogerős határozatát mindig nyilvánosságra kell hozni. Bizonyos esetekben a jogsértő vállalkozások akkor is számíthatnak a megszégyenítő nyilvánosságra, ha ügyükben még nem született jogerős ítélet. Ezek az esetek: a tizennyolc évnél fiatalabbak védelmét célzó rendelkezés megsértése; a környezetvédelmi kihágások; az életet, egészséget, testi épséget sértő vagy veszélyeztető, a fogyasztók széles körét megkárosító jogsértések; valamint olyan esetek, melyek ideiglenes bezárást, a forgalmazás, értékesítés megtiltását vonnak maguk után. A nyilvánosságra hozatal a fogyasztóvédelmi hatóság honlapján való megjelentetésre utal, de ha az NFH indokoltnak véli, egyéb módokon is nyilvánosságra hozhatja a határozatot; ez elsősorban a hírügynökségek tájékoztatását jelentheti.

Az érdeklődők jelenleg három kategóriába sorolva tekinthetik meg a kipellengérezett jogsértőket az nfh.hu oldalon a Nyilvános határozatok cím alatt. Várhatóan októbertől számíthatunk arra, hogy az NFH honlapján megszaporodnak a közzétett határozatok, Kathy becslése szerint évi tíz-tizenkétezer tételre lehet számítani. A szóvivő leszögezte továbbá, hogy a nyilvánosságra hozatal célja elsősorban nem a kipellengérezés, hanem a fogyasztók tájékoztatása.

Hova fordulhatunk panaszos ügyeinkkel? - a következő oldalon kiderül!

1.  Új fogyasztóvédelmi törvény 2008 szeptemberétől
2.  Panaszkezelés, tisztességtelen kereskedők

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mr. George Anderson, 2020. április 06.

Sürgősségi kölcsönt keres? A bankja vagy pénzügyi intézménye megtagadja a hitelt? Szükség...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Kevesebb az ittas sofőr

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Futószalagon itélik el az ittas vezetőket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza