Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Tudatos fogyasztó - államilag támogatva

Szabó Emese, 2008. szeptember 17. - szerda 17:14
Címkék: bank, hitel, szolgáltató, kiadvány, reklám, telefon, átverés, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) konferenciájának középpontjában a fogyasztói jogok képviselete és érvényesítése állott. Az előadók konkrét példákkal, számadatokkal illusztrálták a fogyasztói kiszolgáltatottságot és az állami szerepvállalás fontosságát is hangsúlyozták.


Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnöke bevezető előadásában azt hangsúlyozta, hogy versenyhelyzetben a fogyasztói érdekeknek is érvényesülniük kell. Miközben itthon nőttek a fogyasztói árak, a távközlésben nominális értéken számítva csökkentek a díjak. Pataki szerint a jelenség hatósági közreműködésnek is köszönhető, mivel az NHH-nak a hálózati infrastruktúra megteremtésében, és az árak szabályozásában egyaránt szerepe van. Egy hatékony versenynek a fogyasztói igények ár, érték és kínálat szempontjából való érvényesültét kell eredményeznie. A helyzet a szakember szerint az elmúlt öt évben ebből a szempontból is sokat javult, de a hatóságnak bőven maradt tennivalója.

Forrás: MTI

Pataki Dániel

Bár az NHH feladata a fogyasztói érdekek hatékony képviselete, Pataki hangsúlyozta, hogy az iroda nem egyfajta panaszkezelő szervként, sokkal inkább egy információs pontként kíván működni. A szakember, aki korábban az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) helyettes államtitkára is volt, előadása végén a 2005-ben elindult a tantusz portál szerepét is kiemelte. Az NHH ezen portálja árösszehasonlító táblázatokkal erősíti a fogyasztói tudatosságot.


Versenyhátrányban a tisztességes cégek

Tóth Tihamér, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökhelyettese kérdéssel kezdte előadását: vajon a jelenlévők mind tisztában vannak-e autójuk fogyasztásával, és az megegyezik-e a gyártó által hirdetett értékkel? Tudják-e mennyi fizetnek egy percnyi mobiltelefonálásért, és vajon különbséget tudnak-e tenni bio- és a natúr élelmiszerek között? „Tudatosságunk szintje különbözik, nem mindenki ellenőrzi a joghurtok és a mosóporok árát, összetételét. A vásárlók jó része reklámok hatására vásárol” – szögezte le az alelnök, aki szerint a reklámban adott tájékoztatás ezért is kiemelkedően fontos. „A fogyasztói tudatosság kialakítása a tisztességgel versenyző vállalatok feladata is” - hangsúlyozza Tóth, aki azt is elismeri, hogy éppen ezek a cégek kerülhetnek versenyhátrányba, „őszinteségük” miatt. És itt kerül a képbe az állam és a társadalom szerepvállalása - jó döntést ugyanis csak jól tájékozott fogyasztó képes hozni.

Az elnökhelyettes előadásában a GVH három fő feladatkörét is ismertette: a hivatal egyrészt jogalkalmazóként működik, azaz bírságot szabhat ki. Tanácsadóként ugyanakkor a megfelelő szabályozások születéséhez is igyekszik hozzájárulni. Harmadik feladatuk a fogyasztók és a társadalmi egyesületek támogatása: az elmúlt egy évben egy-három millió forinttal járultak hozzá több tájékoztató honlap indításához, kiadványok terjesztéséhez.


Trükkös bankok

Forrás: MTI

 

Tóth Tihamér

Az alelnök bírálta azokat a cégeket is, amelyek frappáns reklámjaikban információt hallgatnak el, függetlenül attól, hogy ez jogsértésnek minősül. A hiányos közlés főleg a bankok komplex termékeit népszerűsítő reklámokat jellemzi. A hitelintézetek ez esetben azzal szoktak védekezni, hogy a fogyasztótól elvárható, hogy szerződéskötés előtt utánajárjon a díjaknak, átolvassa az általános szerződési feltételeket. A GVH ezt az érvelést azonban megtévesztő, hiányos reklámok esetében nem fogadja el. A hivatal rejtett, személyes próbavásárlásai bizonyították, hogy az ügyfelek a bankokban nem kapnak kellő tájékoztatást. Hitelkártyák kamatmentes periódusával és türelmi idejével kapcsolatban például csak a próbavásárlók egyharmada kapott pontos tájékoztatást, és nagy hiányosságok voltak a kombinált betéti termékek esetében is. Az ellenőrök a deviza lakáshiteleknél találkoztak a legjobb tájékoztatással.


Javuló reklámok

Tóth a GVH tizennyolc éves működésének egyik legnagyobb eredményeként értékelte, hogy a hírközlési piacról gyakorlatilag eltűntek a „leglegleg” reklámok, és kikoptak a médiából azok a hirdetések is, amelyek elhallgatták a hűségnyilatkozat aláírásának szükségességét. A „betelefonálós játékok” általános gyakorlata is sokat javult az elmúlt években. A játékok feltételeiről ma már részletesebb információ áll rendelkezésre. Az alelnök előrelépésnek könyvelte el, hogy évről-évre növekszik a versenyhivatalhoz fordulók száma. Idén szeptemberig mintegy ezer panasz érkezett hozzájuk, és növekedett a kiszabott bírságok nagysága is. Míg 2004–2005-ben jogsértésenként átlagosan hat-nyolc millió forintot tettek ki a bírságok, addig mostanra ez a szám tizenöt-tizenhét millió forintra emelkedett.


Kulturált pénzügyek

Király Júlia, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke kiemelte, hogy a fogyasztói tudatosság erősítésében az MNB feladata a pénzügyi kultúra erősítése. A jegybank feladata többek a pénzügyi piacok figyelése, elemezése, a kockázati tényezők nyilvánosságra hozatala. Az alelnök szerint pozitív eredmény, hogy a piaci verseny következtében olcsóbbak lettek a hiteltermékek, az azonban semmiképp nem kívánatos, hogy a fogyasztók torkán „lenyomják” a kölcsönöket. Az alelnökasszony azt is hangsúlyozta, hogy ma már a hitelek 63 százaléka devizában denominált, többségében svájci frank alapú, hosszú lejáratú kölcsön. Míg azonban a svájci frank és az euró alapú hiteleknek nem olyan magas a kockázata, addig ez nem mondható el a nagy ingadozást mutató japán jen alapú kölcsönökről: a napokban volt például olyan háromnapos periódus, amelyen belül a japán jen árfolyama tizenöt százalékot mozdult el. A japán jen hitelek bevezetését követően mégis tíz százalékra nőtt a devizanem hiteleken belüli állománya. Ez az arány a tudatos fogyasztói magatartásnak köszönhetően mára öt százalékra esett vissza.


Brókerek karmában

Király Júlia azt is vészjóslónak tartja, hogy az alacsony kezdőrészletek miatt a hitelek nagysága a fedezet értékéhez képest növekszik. Ha pedig ilyen feltételek mellett csökken az ingatlan értéke, bekövetkezhet az, ami az Egyesült Államokban. Durván fogalmazva „beadhatjuk a kulcsot a sarki brókernél, és távoznunk”.

Forrás: MTI

Király Júlia

Király Júlia arra is felhívta a figyelmet, hogy a jelzálog alapú hitelezés jelenleg ötven-hatvan százalékban ügynöki hálózaton keresztül történik. Ennek kockázata egyrészt az, hogy a hiteltermékek ügynöki értékesítése nincs kellő mértékben szabályozva, és a hitelbrókereknek sem szükséges semmilyen vizsgával vagy végzettséggel rendelkezniük. Emiatt pedig alultájékozottak maradhatnak a fogyasztók. Riasztó adat az is, hogy hazánkban a tőke és kamattörlesztés nagysága eléri a háztartási jövedelmek tizenhárom-tizenöt százalékát, alacsonyabb jövedelműeknél pedig huszonhárom százalékra is fölkúszhat.

Folytatás a következő oldalon!

1.  Tudatos fogyasztó - államilag támogatva
2.  Kevés panasz, megingott bizalom

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mr. George Anderson, 2020. április 06.

Sürgősségi kölcsönt keres? A bankja vagy pénzügyi intézménye megtagadja a hitelt? Szükség...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Kevesebb az ittas sofőr

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Futószalagon itélik el az ittas vezetőket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza