Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Tudatos fogyasztó - államilag támogatva

Szabó Emese, 2008. szeptember 17. - szerda 17:14
Címkék: bank, hitel, szolgáltató, kiadvány, reklám, telefon, átverés, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) konferenciájának középpontjában a fogyasztói jogok képviselete és érvényesítése állott. Az előadók konkrét példákkal, számadatokkal illusztrálták a fogyasztói kiszolgáltatottságot és az állami szerepvállalás fontosságát is hangsúlyozták.


Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnöke bevezető előadásában azt hangsúlyozta, hogy versenyhelyzetben a fogyasztói érdekeknek is érvényesülniük kell. Miközben itthon nőttek a fogyasztói árak, a távközlésben nominális értéken számítva csökkentek a díjak. Pataki szerint a jelenség hatósági közreműködésnek is köszönhető, mivel az NHH-nak a hálózati infrastruktúra megteremtésében, és az árak szabályozásában egyaránt szerepe van. Egy hatékony versenynek a fogyasztói igények ár, érték és kínálat szempontjából való érvényesültét kell eredményeznie. A helyzet a szakember szerint az elmúlt öt évben ebből a szempontból is sokat javult, de a hatóságnak bőven maradt tennivalója.

Forrás: MTI

Pataki Dániel

Bár az NHH feladata a fogyasztói érdekek hatékony képviselete, Pataki hangsúlyozta, hogy az iroda nem egyfajta panaszkezelő szervként, sokkal inkább egy információs pontként kíván működni. A szakember, aki korábban az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) helyettes államtitkára is volt, előadása végén a 2005-ben elindult a tantusz portál szerepét is kiemelte. Az NHH ezen portálja árösszehasonlító táblázatokkal erősíti a fogyasztói tudatosságot.


Versenyhátrányban a tisztességes cégek

Tóth Tihamér, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökhelyettese kérdéssel kezdte előadását: vajon a jelenlévők mind tisztában vannak-e autójuk fogyasztásával, és az megegyezik-e a gyártó által hirdetett értékkel? Tudják-e mennyi fizetnek egy percnyi mobiltelefonálásért, és vajon különbséget tudnak-e tenni bio- és a natúr élelmiszerek között? „Tudatosságunk szintje különbözik, nem mindenki ellenőrzi a joghurtok és a mosóporok árát, összetételét. A vásárlók jó része reklámok hatására vásárol” – szögezte le az alelnök, aki szerint a reklámban adott tájékoztatás ezért is kiemelkedően fontos. „A fogyasztói tudatosság kialakítása a tisztességgel versenyző vállalatok feladata is” - hangsúlyozza Tóth, aki azt is elismeri, hogy éppen ezek a cégek kerülhetnek versenyhátrányba, „őszinteségük” miatt. És itt kerül a képbe az állam és a társadalom szerepvállalása - jó döntést ugyanis csak jól tájékozott fogyasztó képes hozni.

Az elnökhelyettes előadásában a GVH három fő feladatkörét is ismertette: a hivatal egyrészt jogalkalmazóként működik, azaz bírságot szabhat ki. Tanácsadóként ugyanakkor a megfelelő szabályozások születéséhez is igyekszik hozzájárulni. Harmadik feladatuk a fogyasztók és a társadalmi egyesületek támogatása: az elmúlt egy évben egy-három millió forinttal járultak hozzá több tájékoztató honlap indításához, kiadványok terjesztéséhez.


Trükkös bankok

Forrás: MTI

 

Tóth Tihamér

Az alelnök bírálta azokat a cégeket is, amelyek frappáns reklámjaikban információt hallgatnak el, függetlenül attól, hogy ez jogsértésnek minősül. A hiányos közlés főleg a bankok komplex termékeit népszerűsítő reklámokat jellemzi. A hitelintézetek ez esetben azzal szoktak védekezni, hogy a fogyasztótól elvárható, hogy szerződéskötés előtt utánajárjon a díjaknak, átolvassa az általános szerződési feltételeket. A GVH ezt az érvelést azonban megtévesztő, hiányos reklámok esetében nem fogadja el. A hivatal rejtett, személyes próbavásárlásai bizonyították, hogy az ügyfelek a bankokban nem kapnak kellő tájékoztatást. Hitelkártyák kamatmentes periódusával és türelmi idejével kapcsolatban például csak a próbavásárlók egyharmada kapott pontos tájékoztatást, és nagy hiányosságok voltak a kombinált betéti termékek esetében is. Az ellenőrök a deviza lakáshiteleknél találkoztak a legjobb tájékoztatással.


Javuló reklámok

Tóth a GVH tizennyolc éves működésének egyik legnagyobb eredményeként értékelte, hogy a hírközlési piacról gyakorlatilag eltűntek a „leglegleg” reklámok, és kikoptak a médiából azok a hirdetések is, amelyek elhallgatták a hűségnyilatkozat aláírásának szükségességét. A „betelefonálós játékok” általános gyakorlata is sokat javult az elmúlt években. A játékok feltételeiről ma már részletesebb információ áll rendelkezésre. Az alelnök előrelépésnek könyvelte el, hogy évről-évre növekszik a versenyhivatalhoz fordulók száma. Idén szeptemberig mintegy ezer panasz érkezett hozzájuk, és növekedett a kiszabott bírságok nagysága is. Míg 2004–2005-ben jogsértésenként átlagosan hat-nyolc millió forintot tettek ki a bírságok, addig mostanra ez a szám tizenöt-tizenhét millió forintra emelkedett.


Kulturált pénzügyek

Király Júlia, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke kiemelte, hogy a fogyasztói tudatosság erősítésében az MNB feladata a pénzügyi kultúra erősítése. A jegybank feladata többek a pénzügyi piacok figyelése, elemezése, a kockázati tényezők nyilvánosságra hozatala. Az alelnök szerint pozitív eredmény, hogy a piaci verseny következtében olcsóbbak lettek a hiteltermékek, az azonban semmiképp nem kívánatos, hogy a fogyasztók torkán „lenyomják” a kölcsönöket. Az alelnökasszony azt is hangsúlyozta, hogy ma már a hitelek 63 százaléka devizában denominált, többségében svájci frank alapú, hosszú lejáratú kölcsön. Míg azonban a svájci frank és az euró alapú hiteleknek nem olyan magas a kockázata, addig ez nem mondható el a nagy ingadozást mutató japán jen alapú kölcsönökről: a napokban volt például olyan háromnapos periódus, amelyen belül a japán jen árfolyama tizenöt százalékot mozdult el. A japán jen hitelek bevezetését követően mégis tíz százalékra nőtt a devizanem hiteleken belüli állománya. Ez az arány a tudatos fogyasztói magatartásnak köszönhetően mára öt százalékra esett vissza.


Brókerek karmában

Király Júlia azt is vészjóslónak tartja, hogy az alacsony kezdőrészletek miatt a hitelek nagysága a fedezet értékéhez képest növekszik. Ha pedig ilyen feltételek mellett csökken az ingatlan értéke, bekövetkezhet az, ami az Egyesült Államokban. Durván fogalmazva „beadhatjuk a kulcsot a sarki brókernél, és távoznunk”.

Forrás: MTI

Király Júlia

Király Júlia arra is felhívta a figyelmet, hogy a jelzálog alapú hitelezés jelenleg ötven-hatvan százalékban ügynöki hálózaton keresztül történik. Ennek kockázata egyrészt az, hogy a hiteltermékek ügynöki értékesítése nincs kellő mértékben szabályozva, és a hitelbrókereknek sem szükséges semmilyen vizsgával vagy végzettséggel rendelkezniük. Emiatt pedig alultájékozottak maradhatnak a fogyasztók. Riasztó adat az is, hogy hazánkban a tőke és kamattörlesztés nagysága eléri a háztartási jövedelmek tizenhárom-tizenöt százalékát, alacsonyabb jövedelműeknél pedig huszonhárom százalékra is fölkúszhat.

Folytatás a következő oldalon!

1.  Tudatos fogyasztó - államilag támogatva
2.  Kevés panasz, megingott bizalom

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

REMY FINK, 2020. június 21.

Helló, kölcsönre van szüksége? Írjon nekünk e-mailt remy.credit111@gmail.com
E-mail (r...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. június 12.

Szüksége van bármilyen pénzügyi támogatásra? Személyi kölcsönök? Üzleti hitelek? Jelzál...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mr. Dékány Endre, 2020. június 09.

Helló Kedves Beteg Hitel?

Szüksége van sürgős kölcsönre? Igen E-mail (dakany.e...

Telefonok a szervizben

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza