Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Helyszínelő fogyasztóvédelem

Szabó Emese, 2008. szeptember 12. - péntek 13:52
Címkék: vásárlás, reklamáció, jog, kereskedő, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Westend bevásárlóközpontban közel két hónapja működik egy fogyasztóvédelmi pult, amelyhez vevők és kereskedők egyaránt fordulhatnak, ha vitás ügyük akad, vagy egyszerűen csak tájékozódni akarnak. Utánajártunk, melyek a leggyakoribb kérdések és panaszok.


A kereskedőhöz panasszal érkező vevő eddig jobb esetben úgy tudta érvényesíteni jogait, ha a vásárlók könyvéhez nyúlt, békéltető testülethez fordult, vagy a fogyasztóvédelmi hatóságnál tett bejelentést. Ilyen esetekben sokszor az derül ki, hogy a reklamáló vevőnek nincs igaza, ismeretei pedig hiányosak. Ha a felek nem tudtak megegyezni, a vita helyszíni, gyors rendezésére eddig aligha volt lehetőség.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Korábban csak a panaszkönyvet kérhettük


Többek között erre akart lehetőséget biztosítani az egyik budapesti bevásárlóközpont, az évente húszmillió látogatót fogadó Westend üzemeltetője, amikor a hatósággal együttműködve fogyasztóvédelmi pult kialakítását kezdeményezte.

Panaszáradat helyett kérdésözön

A Westend Vevőkör néven futó fogyasztóvédelmi központ majd két hónapja működik, a korábban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivő helyetteseként tevékenykedő Siklósi Máté vezetésével. A szakember tapasztalatai is megerősítik azt a véleményt, amely szerint a fogyasztók és az üzletek közötti vitás esetek nagy része a jogszabályok nem megfelelő ismeretéből adódik: „Feladatunk egyik része a tájékoztatás, a tanácsadás. Sok esetben nem is panasszal vagy problémával, hanem kérdéssel érkeznek hozzánk, és elegendő a boltokat felhívnunk, megkérdeznünk egy konkrét dologról. Másik célunk, hogy tevékenységünkkel egy igazán fejlett kereskedelmi kultúrát népszerűsítsünk Magyarországon. Ehhez azonban az eddig eltelt másfél hónap kevés, legalább egy évre van szükségünk” - mondja Siklósi, akitől megtudtuk, hogy a pulthoz naponta átlagosan hat-tíz vásárló érkezik, bár megesik, hogy tizenkét emberrel beszélnek egyetlen nap alatt. Persze olyan nap is volt már, amikor egyetlen érdeklődő sem akadt.

Forrás: AFP

A Westendben gyakori a cipőkkel kapcsolatos panasz


És hogy milyen esetekkel találkoznak a helyszínen dolgozó fogyasztóvédők? „Konkrét panasszal kevesen jönnek, a többség inkább problémás eseteknél kér tanácsot. Tipikusan szavatossági, jótállási kérdések rendezésekor keresnek föl bennünket. Gyakori például a cipőkkel kapcsolatos panasz, amikor a vevő és a kereskedő nem tud megegyezni abban, hogy javítsák vagy cseréljék a terméket, esetleg visszafizessék az árát. Száz esetből nagyjából tíz ilyen jellegű” - tájékoztat a vevőkör vezetője. Siklósi szerint ebből nem szabad komoly következtetéseket levonni, hiszen a minta nem reprezentatív: a központban általában véve nem a cipőboltokkal van a legtöbb gond, de mivel a Westendben cipő- és ruhaboltból van a legtöbb, értelemszerűen ehhez kapcsolódó reklamációval találkozunk leggyakrabban.

Ajándék lónak
Egy vásárló azért reklamált a Westend Vevőkörnél, mert az eladó nem cserélte ki ajándékba kapott blúzát. A vevő a vásárlás másnapján a számlát is magával hozta, és azt állította, hogy három napon belül indok nélkül ki lehet cseréltetni az ajándékot. „Ez azonban nincs így, az üzlet három napon belül is csak akkor köteles cserélni az árut, ha a vevő minőségi hiba miatt hozza vissza. Más kérdés, hogy a boltok többsége üzletpolitika okokból ki szokta cserélni a sértetlen, ajándékba vásárolt árut, akár hónapok elteltével is.”

Műszaki cikkel kapcsolatban ritkábban keresnek bennünket a vevők, mivel lényegesen kevesebb ilyen jellegű bolt van a házban. Az üzletek számarányához viszonyítva tehát nem kiemelkedő a ruha- és cipőboltokra érkező panaszok száma.

Karöltve érkeznek

Siklósi Máté 2002 óta foglalkozik fogyasztóvédelemmel. Tapasztalatai szerint a vásárlók egyre tájékozottabbak, ezzel párhuzamosan a kereskedők is egyre rutinosabbak. Ebből az is következik, hogy az olyan fogyasztóval szemben, aki ismeri a jogait, egy kereskedőnek nehezebb dolga van: „A vevők ma már tudnak a polgári törvénykönyv létezéséről, ismerik a jótállásról szóló rendeletet, és azt is tudják, hogy panasz esetén jegyzőkönyvet kell felvenni. 2002-2003 óta rengeteget javult a helyzet, így most egy kicsit könnyebb helyzetben vagyunk” - jellemzi a jelenlegi állapotot Siklósi, majd hozzáteszi: „Az elmúlt években több ezer panasz megoldásában működtem közre, de ez az első olyan állomáshelyem, ahol a konkrét reklamációkor okvetlenül megjelenik a kereskedő is. Sok esetben ők azok, akik örülnek a létünknek, és amikor vitás eset van, maguk hozzák le a vevőt, vagy felhívnak bennünket, hogy menjünk föl hozzájuk.

Éktelen ékszer
Akadt olyan vevő, akinek az ékszerész nem engedte, hogy vásárlás előtt fölpróbálja a fülbevalót. „Erre az esetre nem vonatkozik konkrét szabályozás, így az ékszerész megteheti, hogy nem engedi a próbát. Ekkor a vásárlók magatartása lehet iránymutató: az a vevő, akit ez zavar, olyan üzletben fog vásárolni, ahol engedélyezik a próbát. Ezt pedig megérzik az üzletek, és vagy igazodnak az igényekhez, vagy kevesebb vevőjük marad.”

Már több olyan esetet láttunk, amikor mindkét fél teljesen biztos volt a saját igazában. Általában ugyanis az derül ki, hogy a vevő és az eladó egyaránt sokat tud a fogyasztók jogairól és a reklamációs lehetőségekről, de mindkét félnek vannak szürke pontjai, megrögzött tévhitei.

Tipikus tévhitek

A gyakorlati tapasztalatok szerint a fogyasztók elsődleges tévhite, hogy azonnal visszakaphatják a pénzüket, ha visszahoznak egy kifogásolt terméket. A másik gyakori tévedés, hogy három vagy nyolc napon belül visszahozhatják az árut, ha rájönnek, hogy mégsem szeretnék megvenni. A kereskedők neuralgikus pontja ugyanakkor a pénzvisszafizetés: sokszor úgy gondolják, hogy pénzt soha nem kell visszaadniuk, csak a levásárlást kell lehetővé tenniük (holott a magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát). Ezen a téren a fogyasztók ismeretei is hiányosak: sokan már első körben a pénzt szeretnék visszakapni, miközben a kereskedő elsődlegesen kijavításra, kicserélésre kötelezhető. Ha ezekre nincs mód, csak akkor lehet elállni a szerződéstől, és visszakérni a vételárat.

Konktétak és kíváncsiak

A fogyasztóvédőket meglepte, hogy mennyire vegyes a hozzájuk fordulók tábora, és az érdeklődők mennyire változatos problémákkal érkeznek: „Az idősebbek gyakran külső kérdésekkel, például távhőszolgáltatókkal kapcsolatos panaszokkal fordulnak hozzánk.” A fiatalok egy része ezzel szemben ’de jó, van itt egy fogyasztóvédelem!’ felkiáltással megy a pulthoz, és általában fogyasztói jogokkal kapcsolatban tesz fel kérdéseket. Persze panasz is akad, de a pult működésének köszönhetően várhatóan egyre kevesebb. Ezzel párhuzamosan az is kiderült, hogy jól működik egy olyan kezdeményezés, amikor a fogyasztóvédelmi pult kialakítását olyan üzemeltető indítványozza, amelynek az ügyfelei maguk a bérlők. Az eddigi tapasztalatok szerint ugyanis a kereskedők ezt nem úgy élik meg, hogy az üzemeltető a nyakukra ültettet egy ’ellenőrt’: tudják, ez a szolgáltatás nekik is szól.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Valéria, 2010. május 07. - péntek 12:19

Szeretnék tisztán látni, mert mindenki mást mond. Vettem a gyereknek egy papucsot, viszont kicsi lett. Visszavittem az üzletbe még másnap a blokkal együtt, de sajnos már nem volt nagyobb méret. Utalványt akartak adni, de én nem fogadtam nagy nehezen vissza kaptam a papucs árát. A másik üzletben meg szó nélkül visszakapom a vásárolt termék árát!! Most akkor hogy is van EZ??? Kérdésem: Magyarországon érvényes, hogy ha 3-napon belül visszaviszem a terméket vissza kapom az árát? Ez mire terjed ki? Válaszukat előre is köszönöm. T: Valéria

Hidvégi Lajos, 2010. április 15. - csütörtök 17:33

Szeretném tudni miért van a Marokoipaprikán Magyarnemzeti szinekkel fémjelezve a csomagolo és hátul milliméteres betüvel a származásihely?Szerintem ez megtévesztő.Igylesz a Marokóibol Magyartermék?

InezRanhis, 2008. szeptember 24. - szerda 23:26

Ez a beszéd!! Jó megoldás, mindenhova kellene ilyen! Értem én ezalatt: összes Tesco, Auchan, Spar, stb.. Na, hajrá!! :)

Kommentek

Mr. Richard Cosmos, 2018. október 21.

Szüksége van egy gyors hitelfelvételre? Ha sürgős hitre van szüksége adósságának rendezés...

Évi egy fogkefe

Mr. Richard Cosmos, 2018. október 19.

Pénzügyileg és szükséged van egy kölcsönre, hogy megváltoztasd a sürgős szükségletedet, ...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mr. Richard Cosmos, 2018. október 19.

Kell hitel? Személyi kölcsönök? Üzleti kölcsönök? jelzálogkölcsönök? Mezőgazdasági és...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés