Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Sárga csekk: Fizess, hogy fizethess!

Szabó Emese, 2008. július 25. - péntek 13:31
Címkék: díj, szolgáltató, átverés, ügyintézés, reklamáció, posta, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A UPC Magyarország Kft. rövid időre „fizetőssé tette a sárga csekket”, a Fogyasztóvédelmi Hatósággal való egyeztetése után viszont megszüntette ezt a gyakorlatot. Miután a Pannon is csatlakozik a "fizetést fizetőssé tevők" táborához, az elmúlt napokban egyre több cégre érkezik ilyen értelmű panasz.


Valahogy ragaszkodunk a sárga csekkhez, még akkor is, ha a számlabefizetésnek számtalan kellemesebb, gyorsabb módja van. A fogyasztók többsége még mindig inkább a postán áll sorba, semmint interneten, bankautomatán vagy terminálon keresztül rendezné számláit. Ők azok, akikkel több szolgáltató próbál pluszdíjat fizettetni, különböző okokra hivatkozva.

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Legtöbbünknek még mindig egyszerűbb így, bizonyíték is marad a fizetésről 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a magyarországi háztartások harmincnyolc százalékának van internetkapcsolata, az internetezők aránya pedig egy év alatt 6,1 százalékkal nőtt. Az internethasználóknak ugyanakkor csupán huszonöt százaléka használja a világhálót áruk és szolgáltatások eladására, internetes banki szolgáltatásokra. 2007-re a lakosság tizenkét százaléka vásárolt már árut vagy szolgáltatást interneten keresztül. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) adatai szerint 2007-ben hazánkban 1,3 millió embernek volt kereskedelmi banknál vagy takarékszövetkezetnél internetes banki hozzáférése. A KSH statisztikái szerint a háztartások ötvenhárom százaléka anyagi okok miatt nem netezik, drágállja a szükséges eszközöket. A háztartások negyvenkilenc százaléka okként azt is megjelölte, hogy egyszerűen nem akar internetezni.


A gyanú árnyéka

A „fizetős sárga csekk” a UPC ügye miatt került reflektorfénybe. A cég a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott előfizetőivel szemben, amikor azon ügyfeleinek, akik a papíralapú számlákon, és nem elektronikusan fizettek nekik, 2008. július tizenegyedikétől havonta többletköltségként kilencvenhat forintot számított föl. Így a UPC hátrányosan különböztette meg a papíralapú számlázási rendszert választó fogyasztóit az elektronikus számlázási rendszer mellett döntő ügyféllel szemben. A számla kiállítása ugyanakkor a szolgáltatás elválaszthatatlan része, így többletköltséget nem okozhat a fogyasztónak. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megszüntetése érdekében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) .

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Mi fizessünk a csekkért is?

Mint azt Kathy Attilától az NFH szóvivőjétől megtudtuk, a hatóság múlt hét pénteken egyeztető megbeszélést tartott a UPC Magyarország Kft-vel, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy a cég a hét elején megszüntesse gyakorlatát. Emiatt további intézkedésre nem volt szükség. Ellenkező esetben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság azt vizsgálta volna, hogy az általános szerződési feltételek ezen passzusa megfelel-e a jogszabályi előírásoknak és a tisztességesség követelményeinek - maga az egyeztetés is erről szólt. Kathy Attila szerint egy szolgáltató aligha teheti meg, hogy „fizetőssé teszi a sárga csekket”.


Netezz, vagy fizess? 

Időközben a Pannont is hasonló vád érte, internetes fórumokon. Majorosi Emesétől, a Pannon sajtó- és információs igazgatójától megtudtuk, hogy nem is alaptalanul: a cég augusztus 21-től módosítja általános szerződési feltételeit, ennek értelmében a postai úton és a Pannon értékesítési pontjain történő telefonszámla befizetésekért bruttó százhúsz forintos csekkfeldolgozási adminisztrációs díjat számít fel lakossági számlás és Új Generációs Kártyás előfizetőinek. A kommunikációs igazgató azzal indokolta a döntést, hogy a Nyugat-Európában már bevett gyakorlatot szeretnék meghonosítani Magyarországon is, azaz "előtérbe akarják helyezni" az elektronikus számlabefizetést a papíralapon történővel szemben. Az alternatívák között az ingyenes elektronikus számla-befizetési módot, az ATM-automatán történő befizetést, a banki átutalást és az internetes ügyfélszolgálaton történő befizetést említette. Az érvek között az is szerepelt, hogy ezekkel a módszerekkel "csökken a papírfelhasználás", és így "kevesebb terhet rónak a környezetre". (A teljes képhez azért az is hozzátartozik, hogy UPC-közlés szerint az elektronikus számla  nagyjából harmadannyiba kerül a szolgáltatóknak, mint a postai csekk kipostázása és feldolgozása.)


Vizsgálat várható

A Pannon ügyét jelenleg vizsgálja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ), és ha szükséges, eljárást is kezdeményez, akár a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH), akár a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) - tudtuk meg Kovács Krisztinától, a FEOSZ szóvivőjétől. A UPC-ügy kapcsán már többen jelezték a szövetségnek, hogy más szolgáltatók is hasonló gyakorlatot folytatnak. A szövetség álláspontja szerint elfogadhatatlan, hogy a szolgáltatók pluszdíjat számítanak föl a papír alapú számlázásért, még akkor is, ha ezt az általános szerződési feltételek (ÁSZF) módosítása mellett teszik. A tájékoztatás ugyanis a szolgáltatás része, azért (legalábbis egyelőre) nem lehet többletköltséget felszámolni. Egyelőre azonban sem az Invitel, sem a Pannon ügyében nem nyilatkoznak, mert egyelőre nem ismerik a részleteket.

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Az elektronikus pénzügyi műveletektől elsősorban biztonsági okok miatt tartanak a fogyasztók, nagyrészt alaptalanul. Szakemberek szerint ez a fizetési mód nem kockázatosabb, mint például a bankkártyás fizetés, ahol az ügyfél ténylegesen kiadja kártyáját a kezéből. Az elektronikus fizetéshez való hozzáállást az is befolyásolja, hogy a bankkártyát sokan csak fizetésük felvételére használják. Persze attól, hogy egy ügyfél nem használ bankkártyát és nem internetezik, ne adj’ isten bankszámlája sincs - mert például a postás hozza házhoz a nyugdíját - még nem kellene, hogy anyagi hátrány érje.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Sipos Gergely, 2016. március 09. - szerda 11:26

Valaki tudja esetleg, hogy a szolgaltatoknak a 'sarga csekket' kotelezoen kitoltve kell-e kuldeniuk? Esetleg van erre valami jogszabalyi hivatkozas?

Tófalusi Csaba, 2012. szeptember 11. - kedd 13:13

Az előző észrevételemhez még: " postai úton történő számlabefizetés " címszó alatt teszi mindezt

Tófalusi Csaba, 2012. szeptember 11. - kedd 13:09

A Telenor folyamatosan -még ma is 100Ft+áfát rátesz a sárga csekkes befizetésre. Ezt megteheti?

BZsolti, 2008. július 29. - kedd 01:44

A pannon nem a számla küldéséért fizettet 120 ft-ot, hanem a csekkes vagy az üzletükben (!!!) történő befizetést követően, a köv. számla-ban terheli mint pl. a késedelmi kamatot, vagy a visszakapcsolási díjat... Még, ha a célja ugyanaz is mint a UPC-nek volt, a körítés teljesen más. Viszont a UPC-vel ellentétben itt nem az elektronikus szla-t választókkal szemben kerül hátrányos helyzetbe az ügyfél. Elvileg ugyanis aki nem akar fizetni annak nem is kell, ha van bankszámlája, felkeres egy otp-s automatát vagy átutal a telefonszámlája alapján, vagy adhat megbízást a bankjának csoportos beszedésre... A baj csak az, hogy nem gondolnak bele, hogy az istenhátamogötti falvakban - ahol ugye nem olyan híres a mobilinternetjük sem - nincs lehetőség sem automatánál befizetni, sem interneten keresztül átutalni, és ha a kedves ügyfelük nem akarja hogy a bankszámlájáról minden hónapban leemelje a pannon a telefonszla összegét, - vagy nincs neki olyan - biztosan számíthat +120 ft-ra... Sajnos napjainkban minden többe kerül mint korábban, így még az is érthetőbb lenne ha a tarifáikon emelnének, de azt talán a versenyhelyzetük nem engedi... Lehet, hogy emiatt az eddíg beleférő tranzakciós költség már csak így szedhető be, viszont a környezetvédelmi felelősségvállalásról szóló duma elég gyenge, mivel a -törv értelmében kötelező- szla mindenképpen papíron megy ki. Azzal pedig, hogy üzleteikben is díja lesz, egyszerűen vásárlókat veszítenek, hiszen lehet, hogy a szla befizetés mellett további szolgáltatásokat, tartozékokat is eladhattak volna neki...bár érthető az is ha egy potenciális vásárló nem vár órákon át míg az előtte lévő 25 várakozó -f izetés után és lekapcsolás előtt - befizet és ha már ott van megkérdezi nem járt-e le az 1 hónapja aláírt hűségnyilatkozata stb. Ügyfélszolgálat szinte már nincs az üzletekben, ezt már rég átvették a telefonos ill. az elektronikus csatornák, és ezek szerint nem szertnének azért alkalmazni ügyintézőket, hogy egész nap csak számlabefizetés legyen... vagy talán elege lett a szolgáltatónak abból, hogy szolgáltat, az előfizető meg csak akkor fizet, ha lekapcsolják... Szóval, ha nagyon akarom meg tudom érteni a szolgáltatót is, de a környezetvédelem zászlaja alatt nem egyszerűbb lenne inkább kedvezményt adni azoknak akik elektronikusan fizetnek?! és akkor mehet a szla-is elektronikus úton! - és még a NFH sem próbál majd belekötni...

Kenderice, 2008. július 28. - hétfő 16:37

Nagy itt a félreértelmezés, ugyanis a 96 forintos díjat nem a befizetés módja (postai csekk) miatt találták ki, hanem a számla kiállítás (nyomtatás és annak elküldése) költségek fedezésére. Ez pl. olyan, mintha vennél egy doboz festéket a barkácsáruházban és a pénztárnál külön díjat számolnának fel a számla (nyugta) kiállításáért. Persze a telekommunikációs szolgáltatóknak a lakóhelyhez nem közel van a központjuk (vidéken másik település akár) és a számlaadási kötelezettségüknek csak postai úton tudnak eleget tenni. Tudtommal a pénzügyi törvényben olyasmi szerepel, hogy az ilyen szolgáltatásokról KÖTELEZŐEN kell számlát adni, a számlakiállításért külön díjat elkérni...? Ezért halt be az egész.

teca, 2008. július 28. - hétfő 15:19

Arra leszek kiváncs,hogy amit jogtalanul beszedtek vajon mikor fizetik vissza. Amikor egy nappal esetleg később adom fel a csekket a következö számlán már 3-Ft késedelmi díjat felszámolnak.

kisrobert, 2008. július 28. - hétfő 15:00

Egyszerűen nem értem ezeket a szolgáltatókat... Mindenképpen ők határozzák meg az előfizetési díjakat. Sokkal egyszerűbb lenne mindezt fordítva: 75 Ft kedvezményt ad mindazoknak, akik utalással fizetnek, és elektronikus számlát kérnek e-mailben (ma már lehet, és törvényes).

olgi, 2008. július 28. - hétfő 14:02

A sárga csekk jóval többe kerül, mint az átutalás. Pl. 2000 Ft után 600 Ft-ot a Posta nyel le. Ezt a szolgáltató fizeti ki, ugyanakkor kiszámlázza csekkes befizetőnek is, és annak is, aki átutal - saját költségén. Valahogy úgy lenne igazságos, ha mindenkinek csak egyszer kéne fizetni. Aki átutal, fizesse az átutalási díjat, aki csekkezik, az fizesse a csekk utáni postaköltséget. Így lehet, hogy a befizetendő összegek eltérnének, de mégiscsak igazságosabb lenne, úgy gondolom.

oHÁ, 2008. július 28. - hétfő 13:59

A Raiffeisen-nél a kocsi csekkre számláznak plusz 395Ft-ot!!!! Ezért inkább utalok!

H.V.Anikó, 2008. július 28. - hétfő 13:42

A citibank-nál 250 Ft-ot terhelnek a számlára, ha utalás helyett sárga csekken fizetem be a részletet.


1 2

Kommentek

Mr. Dékány Endre, 2020. január 19.


Van rossz hitelképességi mutatója? Pénzügyi szempontból nem megfelelő? Hitelt adunk a...

Menekülés a UPC-től

giovannipiombi@gmail.com, 2020. január 15.

Komoly és gyors nemzetközi egyedi kölcsön-ajánlat.
Szeretne kölcsönt keresni anélkül...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

giovannipiombi@gmail.com, 2020. január 15.

Komoly és gyors nemzetközi egyedi kölcsön-ajánlat.
Szeretne kölcsönt keresni anélkül...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza