Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Beleszólhatunk-e az ÁSZF tartalmába?

dr. Zugfil Tamás, 2008. június 18. - szerda 13:51
Címkék: szerződés, jog, szolgáltató, internet, telefon
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Távközlési szolgáltatóval kötött fogyasztói szerződés jelenleg elképzelhetetlen általános szerződési feltételek, valamint egy, bennünket hosszabb-rövidebb időtartamra a szolgáltatóhoz láncoló „hűségnyilatkozat” nélkül. Vajon mit jelentenek ezek valójában?


ÁSZF vagy üzletszabályzat

 

A gazdasági tevékenységük során nagy számú, hasonló tartalmú szerződést kötő cégek szinte kivétel nélkül alkalmaznak általános szerződési feltételeket (ÁSZF), más néven üzletszabályzatot.

Ennek oka, hogy ezek a cégek olyan mennyiségben kötnek szerződéseket, hogy az lehetetlenné teszi számukra, hogy minden szerződés valamennyi feltételét minden egyes alkalommal megtárgyalják ügyfeleikkel. Ennek kiküszöbölésére szolgálnak az általános szerződési feltételek. Az ÁSZF segítségével a cégek nemritkán önmaguk számára előnyös, a másik fél számára hátrányos feltételeket „csempésznek” a szerződéses jogviszonyokba.


„Tartalmas” szerződések…

Az emberek túlnyomó többségének rendszerint tudomása sincs arról, hogy amikor aláírja pl. az Internet-szolgáltatás megrendeléséről szóló néhány papírt, valójában egy igen részletesen szabályozott, olykor 10-20 oldalas szerződést ír alá. Hogyan lehetséges azonban mindez? Úgy, hogy az aláírt néhány „papír” mellett az ÁSZF is a szerződés részét képezi. A Polgári Törvénykönyv tartalmazza az ÁSZF-re vonatkozó alapvető szabályokat. Ezek szerint az ÁSZF egyrészről akkor válik a szerződés részévé, ha alkalmazója (esetünkben az Internet-szolgáltató) lehetővé tette, hogy a másik fél megismerje annak tartalmát. Ez a gyakorlatban általában abban nyilvánul meg, hogy a cég alkalmazottja a szerződés megkötésekor kezünkbe ad egy papírt vagy füzetecskét, amely az ÁSZF-et tartalmazza. Más esetben még ez sem történik meg, hanem a szolgáltató pusztán honlapján teszi közzé ezeket, és erre hívja fel a figyelmet.

Forrás: MTI

Ki tartja fejben az ÁSZF tartalmát?

További feltétel a Ptk. szerint, hogy a másik fél az ÁSZF tartalmát kifejezetten vagy ráutaló magatartással elfogadja. Ennek megvalósulása érdekében helyezik el a szolgáltatók a szerződés alján rendszerint kisbetűvel azt a részt, amelyben a szolgáltatást igénybe vevő fél az ÁSZF-et elfogadja. Biztosan kijelenthető, hogy az esetek döntő többségében a szerződést aláíró fél nem ismeri az ÁSZF tartalmát, ugyanis anélkül írja azt alá, hogy az említett kisbetűs résznek jelentőséget tulajdonítana…


Tisztességtelen feltételek…

Az ÁSZF tehát arra ad lehetőséget a szolgáltatónak, hogy egyoldalúan határozza meg a szerződési feltételeket. A másik fél szerződési szabadsága tulajdonképpen csupán addig terjed, hogy eldöntse; köt-e szerződést vagy sem („take it or leave it”). Ebből kifolyólag az ÁSZF-el szemben fokozott szigor érvényesül. A Ptk. szerint a tisztességtelen ÁSZF megtámadható, a fogyasztói szerződésben alkalmazott tisztességtelen ÁSZF, vagy egyedileg meg nem tárgyalt szerződési feltétel pedig egyenesen semmis.

A szerződési feltétel akkor tisztességtelen, ha indokolatlanul és egyoldalúan, az egyik fél hátrányára állapítja meg a felek szerződésből eredő jogait és kötelezettségeit. Ilyennek tekinthető például, ha a szolgáltató indokolatlanul köt ki azonnali elállási jogot a maga részére.


Mi is az a hűségnyilatkozat?

 
A távközlési szolgáltatók általános szerződési feltételei szinte kivétel nélkül tartalmaznak rendelkezéseket a hűségnyilatkozatról. A hűségnyilatkozat nem törvényben szabályozott intézmény, a felek határozzák meg annak tartalmát. Jellegét tekintve - az elnevezéssel ellentétben - nem a fogyasztó egyoldalú nyilatkozata, hanem a szerződő felek kétoldalú megállapodása. A hűségnyilatkozat értelmében a fogyasztó meghatározott időre lemond a szerződés rendes felmondásának jogáról, cserében a szolgáltatást nyújtó fél kedvezményesebb feltételekkel (általában olcsóbban) biztosítja részére az adott szolgáltatást.


Kit kötelez a hűségnyilatkozat?

A hűségnyilatkozat mindkét felet kötelezi, e kötelezettségek azonban eltérő tartalmúak. Míg a fogyasztó kötelezettsége, hogy meghatározott ideig tartózkodjon a rendes felmondás jogának gyakorlásától, addig a szolgáltató egyetlen kötelezettsége, hogy a szolgáltatást a szerződésben foglalt kedvezményes feltételekkel biztosítsa. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha a fogyasztó a hűségnyilatkozat ellenére mégis rendes felmondással mondja fel a szerződést, a szolgáltató visszamenőleg is követelheti tőle a biztosított kedvezmény megtérítését. A hűségnyilatkozat azonban nem akadálya annak, hogy a szolgáltató rendes felmondással mondja fel a szerződést, akár a hűségnyilatkozat időtartamán belül is.

Olvasónk kérdésére válaszolva tehát azt kell mondanom, hogy a hűségnyilatkozat csak a fogyasztó részéről zárja ki a rendes felmondás jogát, a szolgáltatót ebben a tekintetben nem kötelezi.

Mit tehetünk a tisztességtelen feltételekkel szemben? Miről köteles minket tájékoztatni a szolgáltató? - a következő oldalon kiderül!

1.  Beleszólhatunk-e az ÁSZF tartalmába?
2.  Szerződésmódosítás és felmondás

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Laszlo, 2020. február 20.

Vasaroltam egy autot amit annak rendje es modja szerint elvittem eredetvizsgara es megbukott. A buka...

Valami nem stimmel a megvett autóval

Laszlo, 2020. február 20.

Vasaroltam egy autot amit annak rendje es modja szerint elvittem eredetvizsgara es megbukott. A buka...

Valami nem stimmel a megvett autóval

Mr. Dékány Endre, 2020. február 19.

Szüksége van sürgős kölcsönre pénzügyi problémájának megoldásához, valamint vállalkoz...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza