Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!


Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Mi van a láboskánkban?

Kovács Barbara, 2008. június 16. - hétfő 11:05
Címkék: élelmiszer, vendéglátás, vásárlás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az ételkiszállító cégeknek hála, nem kell „kis lábaskában” utaztatnunk ebédünket. Vajon mi, mennyiért és hogyan kerül ételes dobozunkba? És eleve: honnan rendeljünk?


Számtalan szolgáltató kínálja ételünk házhoz szállítását, nemcsak a fővárosban, országszerte is. Dolgozók és nyugdíjasok számára is nagy könnyebbség, ha nem kell azon törniük a fejüket, hogy mit is főzzenek. A megrendelt étel kétféle módon kerülhet hozzánk: melegen vagy lehűtve. Mindkét esetben fontos az étel állandó hőmérsékletének biztosítása.


A dobozon is információk vannak

A kiszállított ételeket élelmiszerbiztonsági szempontból a megyei Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalok (MgSzH) Élelmiszerlánc-biztonsági igazgatóságai ellenőrzik. A kiszállító cégnek külön engedéllyel kell rendelkeznie konyhája működtetésére és kiszállításra is - tájékoztatott Zoltai Anna, az MgSzH Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóságának osztályvezetője. Mivel csomagolt élelmiszerekről van szó, azokon több információt is fel kell tüntetni. Jelölni kell például az étel gyártási helyét és a kiszállított élelmiszer összetevőit is rá kell írni a csomagolásra. Ez alapján esetleges diéta vagy egészségügyi probléma esetén könnyen azonosíthatók lennének a kerülendő hozzávalók, alapanyagok. Azt is fel kell tüntetni a dobozon, milyen mennyiségű ételt tartalmaz, milyen körülmények között kell tárolni és meddig és milyen feltételek megléte mellett fogyasztható.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Ugyanúgy cimkézni kell, mint a bolti árut

Csomagolt készételt kétféleképpen szállítanak házhoz; melegen, illetve hűtve. Mindkét esetben biztosítani kell a hőszigetelést - mondja Zoltai Anna. A melegen kiszállított ételek hőmérséklete hatvan Celsius fok alá nem eshet. Vannak olyan ételek, amelyeket vegyes hőmérsékleten szállítanak ki, ilyen például a rántott hal tartármártással. Ekkor a szolgáltatónak ügyelnie kell arra, hogy ezeket egymástól elszigetelve szállítsák. A szolgáltatóknál gyakori hiba az étel címkézése és jelölés hiánya - hívta fel a figyelmet Zoltai Anna. Emellett a fogyasztókat arról is tájékoztatni kellene, hogyan tárolják és melegítsék a kiszállított ételt. Például a hidegen érkező ebédet fogyasztásáig hűtve kell tárolni, és közvetlenül fogyasztásaelőtt átforralni vagy süti. Felelős élelmiszervállalkozás úgy állítja össze kínálatát-étlapját, hogy csak „biztonságosan kiszállítható” menüt kínáljon. Ismeretlen kiszállító esetén, akiről még nem tudjuk, hogy megfelelő hőmérsékleten szállítja-e az ételt, kerüljük a majonézes, tojásos, főzés vagy sütés nélkül készített vagy rakott, darált hússal készült ételeket.


Hogyan válasszunk?

Szakértőnk azt javasolja, hogy ebédünket a lehető legközelebbről rendeljünk, így a legbiztonságosabb a kiszállítás és rövid a szállítási idő. Ha távolabbról szállítanak, akkor ellenőrizzük az étel hőmérsékletét, és azonnal gondoskodjunk megfelelő tárolásról vagy melegítésről.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Nem mindegy, milyen körülmények között jut el hozzánk az ebéd

Rossz és ártalmas szokás, hogy a kiszállítók nagyobb cégek portáján lerakják az ételes dobozokat és akár órákig is otthagyják. Ekkor fennáll a veszélye az étel megromlásának, az esetleg jelenlévő kórokozók elszaporodásának - hangsúlyozta a szakértő. Szerencsés, ha a kiszállító ember ruházata, keze ápolt és tiszta. Érdemes azt is megfigyelni, hogy milyen autóval, milyen eszközökkel szállítják ki az ebédet.


Ha nem felel meg az étel

Előfordulhat, hogy nem vagyunk megelégedve a szolgáltatással. Mit tehetünk? A legtöbb ételszállító cég honlapján vagy szórólapján közli a fogyasztókkal, hogy reklamáció esetén ügyfélszolgálatukhoz lehet fordulni. Arról azonban már nem írnak, hogy milyen jogai lehetnek az ügyfélnek. - Ha a szolgáltató hibázik, az klasszikus hibás teljesítésnek minősül - mondta dr. Baranovszky György az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület jogi szakértője. Előfordulhat, hogy késve érkezik az ebéd. Ebben az esetben a fogyasztó elállhat a szerződéstől és visszakérheti a befizetett összeget. Ha egyáltalán nem érkezik meg az étel, akkor a szolgáltatónak minden esetben maradéktalanul vissza kell fizetnie az ebéd árát. Rossz minőségű étel esetén, ha veszélyes az egészségre, mert megromlott, vagy egészségügyi gondot okozott, akkor a felügyelő hatóságokhoz kell bejelentést tenni. Ők kivizsgálják az ügyet.

Forrás: MTI

Bejelentést az ÁNTSZ-nél és a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalnál lehet tenni. Ha kevesebb az étel az ígért mennyiségnél vagy nem azt az ételt hozták, amit megrendeltünk, akkor ez szintén hibás teljesítésnek minősül. Előfordulhat például, hogy diétás menü helyett normál ételeket hoztak ki. Ez akár veszélyes is lehet az egészségre, ha például valaki cukorbeteg és nem olyan ebédet kap, mint ami az egészségének megfelel. Felmerülhet a fogyasztó megtévesztése is. Ekkor kérhetjük az ebéd cseréjét vagy elállhat a szerződéstől, vagyis visszakérheti a pénzét.

Számlát minden esetben az ebéd kifizetésekor, a szállítótól kell kapnunk.

Ha nem sikerül az ügyfélszolgálattal megegyezni és elsimíthatatlan vita alakul ki, akkor két lehetőségünk van: Békéltető Testülethez vagy a bírósághoz fordulhatunk jogorvoslatért. Az előbbi ingyenes és gyors az utóbbi hosszadalmas és nem olcsó mulatság.

Milyen árért milyen ételt, milyen extrákat kapunk? - ezt vizsgáljuk a következő oldalon!

1.  Mi van a láboskánkban?
2.  Ebédkánaán - mit mennyiért?

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Fókuszban a fogyasztóvédelem és a reklámjog - Mikor büntet a GVH?
DM-kampányok és a reklámtörvény
Jelentkezzen konferenciánkra!

Kommentek

Karolina, 2014. november 20.

Szép napot, mindenkinek!..A minap, vettünk a helyi CBA boltban, egy csirke pörkölt aprólékot,...

Árcímkés megtévesztés a hiperekben

Eötvösné, 2014. november 20.

Legujjabb változat.Nem Nigéria.nem Beninből indulnak a dolgok hanem PÁRIZSBÓ vagy Magyar néven...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

Matus László, 2014. november 20.

Nem tudom,hogy kihez tetszett címezni a levelet és én nem is vagyok szakember,de szerintem a ter...

Megörökölt tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Lássunk világot!
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés