Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Nem az fizet, aki gázt lopott...

dr. Zugfil Tamás, 2008. június 09. - hétfő 16:15
Címkék: szolgáltató, díj, bírság, szerződés, jog, gáz, szerelő
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Mit tehetünk akkor, ha önhibánkon kívül nekünk kell mások helyett borsos bírságokat fizetni a szolgáltatónak?


Forrás: MTI
Napjainkban egyre gyakrabban hallunk olyan esetekről, amikor a jóhiszeműen eljáró, esetleg kisebb mulasztást elkövető fogyasztót a közüzemi gázszolgáltatók súlyos, többszázezer forintos „bírságokkal” sújtják. (Megjegyzendő; ezen esetekben igazából nem beszélhetünk bírságról - mivel a közüzemi szolgáltató nem hatóság - pusztán az egyszerűség kedvéért mellőzzük a szolgáltató által alkalmazható különféle szankciók pontos megnevezését, maradva az olvasó által használt kifejezésnél.)

Az érintettek az esetek jó részében önhibájukon kívül kerülnek szinte kilátástalan helyzetbe, máskor kisebb jelentőségű szerződésszegések (például késedelmes mérőállás-bejelentés) vezetnek az említett következményekhez.


Olvasónk a következő kérdéssel fordult szakértőnkhöz:

“Nagyon kétségbe vagyok esve, és már végképp nem tudom kihez fordulhatnék. 2003-ban vásároltam egy családi házat. A tigáz annak "rendje és módja" szerint kijöt szemrevételezni a gázórát (csak ránéztek az órára, nem vizsgálták át tüzetesen, még plomba szám sem volt a vizsgálati jegyzőkönyvön), amit ránézésre rendben találtak. Ezután használtuk a gázt, fizetünk rendesen nem is keveset, közben vettünk kandallót, ami ugye plusz energiát is ad, a régi készülékeket lecseréltük újakra, modernebbre, és még így is többet fizettünk mint az előző lakók. 2006-október végén jöttek a gázórákat lecserélni, a gázszerelő kinyitotta az óra szekrény ajtaját, letépte a számlálót, és közölte velem ez az óra rongált, mert a számláló hátoldala meg volt kalapálva, és vissza volt ragasztva. Aláírattak velem egy jegyzőkönyvet ,mely szerint én nem ismerem el a rongálást, ami fedi a valóságot, mert sem én, sem a családtagjaim nem nyúltak az órához. Én nem hiszem hogy beköltözésünkkor szakértőt kellett volna hívnom, hogy megvizsgálja az órát, azt gondoltam azért jöttek ki a tigázos szerelők hogy ezt megtegyék. Ennek következményeként, egy ,,független szakértő, akit a tigáz fizet" megvizsgálta az órát, az én álláspontomra nem volt kiváncsi, pedig azt gondoltam ha szakértőt küldenek, az az én érdekeimet is képviseli. Ezután 2006 karácsonyra kaptam meg a tigáz levelét mely 270 ezer forint büntetésről szólt. Több levélváltás a tigázzal és az energia hivatallal sem hozta el az igazságot számomra, annak ellenére sem hogy a gázfogyasztásomon látszik, hogy sokkal többet fogyasztottam és fizettem, mint az előző lakók. Egyébként az egyik ismerősömmel hasonló eset történt, de mivel már régóta él a házában, be tudta bizonyitani hogy nem ő rongálta meg az órát, hanem a másik kedves ismerősöm kilenc évig lopta a gázt. Tetten érték őket, és még csak büntetést sem kellett fizetniük, tizenötezer forintért kötötték vissza az óráját, amiért nekem harmincezret számoltak. Később, 2007 szeptember végén a gáz szolgáltatást megszüntették. ”


Féktelen bírságolási láz?

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a közüzemi gázszolgáltatók az elmúlt évtizedben gyanúsan sok ügyben kívántak jogellenes gázvételezés címén meglehetősen magas „bírságokat” érvényesíteni fogyasztóikkal szemben, a minél magasabb nyereség elérésére törekedve ezzel. Természetesen afelett sem lehet elsiklani, hogy sokszor a „leleményes” fogyasztók is igyekeznek jogilag meg nem engedett eszközökkel mérsékelni a gázszámla tetemes összegét, most azonban a jóhiszemű fogyasztókat ért hátrányokkal foglalkozunk.


Gáztolvajok, és károsultak

A földgázellátásról szóló törvény pontosan meghatározza azokat az eseteket, amelyekben a fogyasztó által tanúsított magatartás szerződésszegésnek minősül, és a közüzemi szolgáltató „bírság” kiszabására jogosult. A leggyakoribb ilyen eset, amikor a fogyasztó a gázt a gázmérő működésének bárminemű befolyásolásával, vagy egyéb szabálytalan módon vételezi. A törvényben felsorolt esetek közül a szolgáltatók leginkább erre a passzusra hivatkoznak, hiszen állításuk igazolására is ez biztosítja a legnagyobb „mozgási lehetőséget”. A mérőműszer befolyásoltságának tényét meghatározott szakképzettséggel rendelkező szakember állapítja meg, aki az esetek döntő többségében - ahogy azt olvasónk is említette - a közüzemi szolgáltatóval sajátos jogi- vagy érdekkapcsolatban álló személy. Anélkül, hogy az említett szakértők befolyásmentességét és szakértelmét megkérdőjelezném, nyilvánvaló, hogy a jelenlegi helyzet és gyakorlat nem a fogyasztóknak kedvez.

Forrás: MTI

Gázóra átírására várakozók Debrecenben és Miskolcon


A mérők hitelességéről törvény szerint a közüzemi szolgáltató köteles gondoskodni. Az olvasónk által említett esetben, amikor a mérő „befolyásoltságát” a közüzemi szolgáltató által kiküldött szakemberek a beüzemelés előtt szükséges vizsgálat során nem állapítják meg, a mérő hitelességét igazoló jegyzőkönyvet aláírják, és a fogyasztóval is aláíratják, a fogyasztó rendkívül nehéz helyzetbe kerül. A később kiderülő mérési hibák és szabálytalanságok ugyanis egyértelműen azt a látszatot keltik, mintha a mérőt a fogyasztó befolyásolta volna. Különösen így van ez a lakáson belül, illetve a zárt óraszekrényben elhelyezett mérők esetén, amelyekhez illetéktelen személyek általában nem férhetnek hozzá. Ezekben az esetekben ugyanis nem ritkán a fogyasztónak kell bizonyítani, hogy a mérőt nem ő rongálta meg, illetve az olvasónk által említett esetben azt, hogy a mérő - annak hitelességét bizonyító jegyzőkönyv ellenére - már az üzembe helyezés időpontjában hibás vagy rongált volt. Könnyen belátható, hogy ez rendkívül súlyos hátrányt jelent a fogyasztó számára a szaktudásban és jogismeretben vele szemben előnyösebb helyzetben lévő szolgáltatóval szemben.


A panasz módja


A helyzet azonban nem reménytelen. A fogyasztónak feltétlenül ajánlatos mielőbb felvennie a kapcsolatot az illetékes szolgáltató ügyfélszolgálatával, megpróbálkozva a probléma békés úton való megoldásával. Célszerű a szolgáltató irányába tett panaszt írásban, igazolható módon megtenni, pontosan belefoglalva, hogy a fogyasztó miért tartja alaptalannak a követelést, mi az, amit jogszerűtlennek, sérelmesnek tart. Ennek sikertelensége esetén mindenképpen ajánlatos jogi segítséget igénybe venni, és a közüzemi szolgáltató által a bírság érvényesítése iránt indított perben érvényt szerezni igazunknak. Olvasónk esetében az esetleges peres eljárásban célravezető lenne olyan tanúkat meghallgatni, akik igazolni tudják a mérő alapos átvizsgálásának elmaradását, illetve a hiányosan kitöltött vizsgálati jegyzőkönyv is alátámaszthatja állítását.

A gázszolgáltatás megszüntetésének azonnali kiküszöbölésére az egyetlen megoldás a szerződésszegés megszüntetése. Ez esetben sajnos be kell fizetni a követelés összegét, ezt azonban célszerű jogfenntartással megtenni. Ezt követően immár a fogyasztó által indított polgári peres eljárás keretében nyílik lehetőség a már befizetett összeg visszakövetelésére. Sajnálatos módon a pereskedés manapság rendkívül költséges, időigényes, és fáradságos eljárás, a siker pedig a felek egyenlőtlen jogi és gazdasági helyzetéből fakadóan korántsem garantált. A gyakorlatban előforduló esetek azonban igazolják: a helyzet nem reménytelen!

dr. Zugfil Tamás
Schvertfőgel és Társa Ügyvédi Iroda
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kiss Zénó, 2012. február 29. - szerda 19:14

Tegnap kikapcsolták a gáz fogyasztást ma bementem a tigázhoz, azt mondták azért kapcsolták ki mert a januári számlát februárba fizettem be. Ezért vissza mondták a részlet fizetést. A részletem 3 havi 9500ft volt. A tárgy havi rendesen be volt fizetve. Azt mondták vissza kapcsolják ha kifizetem a 29500ft. meg a 16000ft a leszerelést, majd újabb 16000ft leszámláznak a vissza kapcsolásért. Ha nem fizetembe újra kijönnek leszerelni. Majd ez végtelenségig mehet le fel szerelés. Hát úgy döntötem villanyal megoldom a fütést, meleg vízet, és a villanyal legalább nem tudnak csalni mert a megfelelö áramot küldik. A gáz meg néha, söt egyre többet rossz minöségű. Gratulálok tigáz a nyereséget az eon-ak fizetem egy darabig. Csak az a baj, hogy más százezrekel van elmaradva az nem gond, meg lopják a gázt, aki rendesen fizet csak kicsit csuszva azt huzzák le.

Nagy, 2012. február 28. - kedd 21:18

Tisztelt Hozzászólók!Minden héten,azt hiszem,kedden az m1-en szokott lenni a Megoldások magazinja 16.45-től,itt foglalkoznak a fogyasztóvédelemmel.Ügyvédnő és fogyasztóvédelmi szakember is szokott benne lenni.Már nagyon sok Önökhöz hasonlóan járt embernek segítettek már.A műsor minden hétköznap van,ott a telefonos munkatársak tudnak segíteni,de lehet nekik email.t is írni.Már volt bent a Tigáz és az Émász vezetője is,hogy magyarázatot adjon az órák leszereléséről,miértjéről.

bajtárs, 2012. február 28. - kedd 18:19

Fel kell őket jelenteni,mert csalók!Ugyan ezt teszi az E.ON is!Össze vissza számláznak!Ha az ember keresi az igazát,majdnem leharapják a fejét az ügyfélszolgálatuknál.Úgy kezelik az ügyfeleket némely helyen,mintha nem is emberek lennének,ha véletlenűl nem tudta idejében feladni a csekket.Sajnos ilyeneket tapasztalunk.

Kiss Zénó, 2012. február 28. - kedd 16:53

A tigáz munkatársa előzetes egyeztetés nélkül kikapcsolta a gázszolgáltatást, majd egy ismeretlen névre szóló munkalapot dobott a levélszekrénybe. Miután felhívtam őket közölték, hogy 60 napos tartozásom van ami érdekes mert egyedül a január van elmaradva a februári meg még, hogy lehet hisz még februárt irunk. És mégis nekem kellene fizetnem azért, hogy visszakapcsolják!

KIs Andrásné, 2012. február 26. - vasárnap 15:12

NEKEM a GYANUSÍTÁS NÉVRESZÓLÓAN ÉRKEZETT GONDOLOM EZEK UTÁN NEKEM SEM KELL AFELJELENTÉST ISMERETLEN TETTES ELLEN MEGFOGALMAZNOM !!! AZT A PAPÍRDOBOZT AMIBE TETTE A SZERELŐ AZ ÓRÁT BIZTOSAN ÁTHATJA A MÁGNES.!!!!

KIs Andrásné, 2012. február 26. - vasárnap 15:02

Az én mérőórámat azért dobozolták, mert a szerelő szerint hiányzott róla egy szegecs ,lötyögött a plexi lemez.A szakértő megállapította, hogy nem történt szabálytalan vételezés, de mivel valami mágneseséget mutat, ami 3'9% így kiszámlának ,RONGÁLÁSI díjat +szakértői díjat, ami 30 nap 18000FT/nap+ kb40000ft NEM TETTEM SEMMIT AZ ÓRÁVAL!!!! CSAK HAVONTA EGY ALKALOMMAL BEKÜLDÖM AZ ÓRAÁLLÁST.

Nagy, 2012. február 06. - hétfő 21:44

Tisztelt Martinovitsné!Jelentse fel őket a Fogyasztóvédelemnél.

Martinovits Tiborné, 2012. február 06. - hétfő 19:55

Nekem a Tigázzal gyűlt meg a bajom októberben leolvasás volt és a számlám 50 ezer felett lett én akkor kérvényeztem a részlet fízetést mivel a férjem augusztus óta munkanélküli volt és én egyedül kerestem a munkanélküliben megállapítottak neki 22.ezer forintott mivel 4órára volt bejelentve,de hát én részlet fízetést kértem mindent leírtam,hogy mért és akkor meg is kaptam két részletet be is fizettem.Majd decemberben jött egy másik számla ami 36918.forintról szólt én a részletet befizettem és Karácsony lévén és három unokámnak vettem ajándékot és semmi mást csak az enni való volt még az asztalon.Dec.27-én elutaltam a harmadik részletet és nem 14-én és még aznap kaptam egy lekapcsolási értesítőt,ismételten írtam a Tigáznak Emailban mert felvolt tüntetve 01.03-tol-10ig az idő pont hogy ekkor várhatóak,Kértem a levélben a szolgáltatót ne kapcsolják ki a gázomat mert amint tudom kiengyenlitem a számlát a férjem egy összegben megkapja a munkanélküli segélyt és tudom rendezni.Ezt a levelet el is olvasták vissza igazolt a net és mit ad Isten 01.03-án jövök haza az óvodábol és ott állnak a kapuban jöttek lekapcsolni a gázt,én mondtam nekik már interneten kértem a központot ne kapcsolják le mert van a házban,8 hónapos unokám és kifizetem csak még nem kaptam meg a pénzt,hát őket nem érdekli, ezt nekik kiadták lekapcs.Hát most amit fizettem volna tüzifárra költöttem mivel az sem volt,mivel melegítsek a mínuszok már akkor is repkedtek.Na de a múlthéten kaptam egy számlát 01.24.-ei dátummal miszerint 16129.-forint fogyasztásom volt és amennyiben nem fizetem ki lekapcsolják a már nem lévő gázomat.Mit tudnék csinálni még kérik a kikapcsolási díjat,a vissza kapcsolási díjat és még az elmaradt számlákat és még fogyasztottam is amióta lezárták!!!!Ez hogy van?

becsapott@, 2012. január 16. - hétfő 16:09

Hasonlatos dolgokat csinálnak a villannyal is!Olyan dolgokat számláznak,hogy a fizetnivaló több mint a felét ilyenek teszik ki.Aztán kijelentette a T. Kormányunk,hogy befagyasztják az árakat?Ezek szerínt hazudott,mert csak óriási megemelt öszegről kaptuk a számlákat!Már rosszabbak a maffiánál,mert a fönökeik jutalmát valamilyen formában vissza kell szedni!

Bedő Imréné, 2012. január 16. - hétfő 08:52

Tisztelt Hozzászólók! Hasonló hajóban evezek én is a férjemmel.7 éve amikor a házat megvettük,mi vezetettük be a gázt.Mikor megkaptuk az órát,mi nem foglalkoztunk a küllemével,örültünk,hogy végre meleg lett a házban,mert a 3 gyerekünkkel a 120nm-es házat egy kölcsönkapott sparhelttel fűtöttük.Most,hogy tavaly őszön lecserélték az órát,a szerelő észrevette,hogy sérült a plomba.Mi csak néztünk,mint borjú az újkapura,hiszen mi nem nyúltunk hozzá és igen kemény számlákat fizettünk addig,amíg 3 éve a kandallót megvettük.Azóta fával fűtünk,a gázt csak főzni,zuhanyozni és mosogatni használjuk.A héten csütörtökön megyünk a szakértői ellenőrzésre és már görcsöl a gyomrom,éjjel nem alszom,mert nem elég a devizahitel,ezek most még jól megbüntetnek azért,amit nem követtünk el.Hozzáteszem még,hogy annak idején a kazánház /ami régen istálló volt/ földes volt,mi betonoztuk,önhibánkn kívül véletlen megütődhetett,elég sokat volt benne pakolva.Mért mindig azt büntetik,aki nem csinált semmit,aki pedig tényleg elkövet valamit,lehet,hogy lefizeti őket?Hogyan ússzák meg azok?Ha minket is megbüntetnek miből fizetünk?Már így is mire mindent kifizetünk 12000 FT marad.Nem lehet ezek ellen valami pertársaságot összehozni és végre valamit tenni?Meddig mehet ez így tovább?Miért mindig a becsületes embereken akarnak ütni mégegyet?Segítsen valaki!!!!! Köszönettel! Bedő Imréné


1 2

Kommentek

Valeria Marco, 2019. szeptember 16.

A nevem Valeria Marco. 6 hónappal ezelőtt vállalkozásom összeomlott, nem reméltem, hogy újra ...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mária Ádám, 2019. szeptember 11.

A nevem Mária Ádám, magyar, egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot...

Menekülés a UPC-től

Valeria Marco, 2019. szeptember 10.

A nevem Valeria Marco. 6 hónappal ezelőtt vállalkozásom összeomlott, nem reméltem, hogy újra ...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés