Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Nem fizettem, mert nem kaptam számlát

dr. Kardos Gyöngyi, 2008. június 04. - szerda 17:25
Címkék: áram, díj, szolgáltató, reklamáció, szerződés, jog, posta
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A számla megküldése a szolgáltató kötelessége. Mégis, mi a teendő akkor, ha a kiküldött számla rendszeresen nem érkezik meg a fogyasztóhoz, akinek emiatt késedelmi kamatot kell fizetnie? Ki tehet erről?


Olvasónk a következő kérdéssel fordult szakértőnkhöz:

"Tegnapi napon az E.ON fizetési felszólítást postázott részemre, hivatkozva egy 2008. január 25-én esedékes számlára. Az említett számlát (illetve annak befizetését igazoló bizonylatot) sem találva jeleztem a szolgáltatónak, hogy jogtalan a követelésük, ilyen számla nem érkezett. Ők biztosítottak, hogy január 13-án postázták. A szomszédunkkal egyeztetve kiderült, hogy január hónapban ők sem kaptak számlát, ez azonban nekik feltűnt, és kérésre postázták. Ismét telefonáltam az ügyfélszolgálatra, akik tájékoztattak, hogy én vagyok a hibás, miszerint nem kértem tőlük a számlát, sőt, hibás a posta is, mivel ők feladták. Arra a kérdésemre, hogy miért több hónap után értesítettek, azt a választ kaptam, hogy ennyi a felszólítási határidő. (Ez - mondanom sem kell -, nem igaz, ugyanis régebben tényleg előfordult, hogy egy csekkett nem fizettem be tévedésből, és a fizetési határidő után két héten belül megérkezett a felszólítás.) Feltehetőleg a törvény rögzít egy dátumot, melyet túlhaladva a felszólítás díja az ügyfelet terheli, és ilyen módon kíván a szolgáltató (????) többletbevételhez jutni. Hasonló "trükköt" követtek el az aktuális számlával is, amelyet április 13-án állítottak ki, a fizetési határidőnek április 24-ét megjelölve. A számlát a posta április 25-én kézbesítette (feltehetőleg később adták postára). Ezúton kérném segítségüket, mi módon lehetne etikus magatartásra bírni a monopolhelyzetben lévő szolgáltatót!"


A szerződésben foglalt kötelezettségek

A közüzemi szolgáltatások igénybevétele érdekében közüzemi szerződést kell kötni. A szolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszonyt ezen szerződés, az általános szerződési feltételek, valamint a vonatkozó jogszabályok határozzák meg. A díjfizetési kötelezettség is a megkötött közüzemi szerződésen alapul. Átalánydíjas szerződés esetén a fogyasztónak a szerződésben előre meghatározott összeget kell, meghatározott időszakonként megfizetnie. A felek bizonyos időszakonként elszámolnak egymással, míg havi elszámolás esetén a fogyasztó tájékoztatja a szolgáltatót a havi fogyasztásáról. Ő a fizetendő díj mértékéről kiküldött számla révén értesíti a fogyasztót.


Mit mond a törvény?

A Polgári Törvénykönyvről szóló, 1959. évi IV. törvény (továbbiakban: Ptk.) kimondja, hogy a jogosult (jelen esetben: szolgáltató) késedelembe esik többek között akkor, ha a nyugtát (számlát) nem állítja ki, továbbá ha elmulasztja azokat az intézkedéseket vagy nyilatkozatokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a kötelezett megfelelően teljesíteni tudjon. A jogosult késedelme kizárja a kötelezett egyidejű késedelmét. A számlázási kötelezettség elmulasztása a szolgáltatás esedékessé válását nem érinti, jogosulti késedelemként azonban kizárja a kötelezett késedelmikamat-fizetési kötelezettséget előidéző, egyidejű fizetési késedelmét.

Forrás: Fogyasztók/Tóth S. Péter

Elkallódott útközben?


Jelen esetben nem tudjuk, hogy a szolgáltató állított-e ki számlát határidőn belül, csak annyit tudunk, hogy a számlát a fogyasztó nem kapta meg. A számla megküldése a szolgáltató kötelessége, azonban hangsúlyozom, hogy a számla hiánya átalánydíjas szerződésnél csupán a késedelmi kamatkövetelést zárja ki, hisz az átalánydíj a szerződés alapján esedékessé válik. Ha a fogyasztó maga juttatja el fogyasztási adatait a szolgáltatónak, akkor a számla megküldésének hiánya azt eredményezi, hogy a fogyasztó nem tudja, mekkora összeget kell megfizetnie, ez pedig nem róható a terhére. Ebben az esetben vizsgálni kell azt is, hogy a fogyasztó eleget tett-e fogyasztási bejelentési kötelezettségének.

A követelés érvényesítésével felmerülő költségeket természetesen át lehet hárítani a kötelezettre, azonban a jogosultnak ehhez igazolnia kell, hogy a kötelezett felróhatóan járt el. Bizonyítania kell tehát, hogy a számlát megküldték neki, illetve, hogy szerződése alapján a fogyasztónak tudnia kellett a fizetendő díj mértékét, ennek ellenére nem fizette be a díjat. Fizetési késedelem esetén a fogyasztó köteles a külön jogszabályban vagy szerződésben meghatározott kamatokat, valamint az igazolt költségeket a másik félnek megtéríteni.

Felhívom a figyelmet azonban a polgári viszonyok fő alapelvére, mely szerint a polgári jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a felek a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megfelelően, kölcsönösen együttműködve kötelesek eljárni.

Ez azt jelenti, hogy a fogyasztónak valóban értesítési kötelezettsége áll fenn a szolgáltató felé, ha észleli, hogy nem kapott tárgyi időszakban számlát és nem tudja a fizetési kötelezettségét teljesíteni. Ez az együttműködésből és jóhiszeműségből fakad, hisz a fogyasztó tudomással bír arról, hogy van közüzemi szerződése, annak alapján közüzemi szolgáltatást vett igénybe, azt pedig ki kell fizetni, még akkor is, ha a számla nem érkezik meg időben.

 
Fogyasztóvédelmi jelentősége miatt kiemelem, hogy a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló, 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet akként rendelkezik, hogy ha a téves vagy elmaradt elszámolás miatt az egyetemes szolgáltatót díj vagy díjkülönbözet illeti meg, a felhasználó azt a téves vagy elmaradt számlázás időtartamával azonos időn belül, egyenlő részletekben jogosult kiegyenlíteni. Ez esetben késedelmi kamat nem számítható fel.

 
Olvasónknak javasolom, hogy a felszólítási díjat – amennyiben a fentiek ismeretében továbbra is jogtalannak érzi - írásban kifogásolja a szolgáltatónál. Próbáljon személyesen egyeztetni a közüzemi szolgáltatóval, jelezve, hogy a számlát ez esetben nem kapta meg, azonban fizetési kötelezettségének eddig – amennyiben a számlát az ön részére megküldték - mindig határidőben tett eleget és a kimaradt számlán szereplő összeget is azonnal megfizette, mihelyst tudomást szerzett róla.

Tisztelettel:

dr. Kardos Gyöngyi
ügyvéd
SCHVERTFŐGEL és TÁRSA Ügyvédi Iroda
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

julius ceasar, 2017. április 01. - szombat 05:31

Szerintem a szolgaltatonal vannak, olyan emberek, akik a felhaborodast tartalmazo uzeneteket fogadjak, es foleg az indulatszavakra maszturbalnak... Nincs mit tenni... Kijottek bekotottek az internetet, ketszer jelentettem ugyfelszolgalaton, hogy nem kapok szamlat, egyszer szemelyesen is bementem, hogy mi a problemajuk. Kiderult, hogy a szamlat nem az en cimemre kuldik, hanem bivajbasznadra, mert jamajikaba jarnak az alkalmazottak betepni, es figyelik, ahogy a levek visszarepulnek, amit a csekkekbol hajtogattak. Egyik kedves kollegajuk, mind olyan szimpatikus, mint a tavi pioca, alitolag kijavitotta a cimet. Igy masodjra is kozoltem, a levelezesi cimem. Amit csak akkor sikerult, amikor kijottek es bekotottek. Negyedjere szeretnem levelben megerdeklodni, hogy miert nem kuldenek a tovabbiakban csekket? Egyebkent atvaltanek a upc re, kert a kisokosok ugyse tudjak, hogy abban a lakasban elek, ahova bekottettem a netet. Vagy minel elobb probaljak meg basznadon behajtani a kishuszartol, nehogy net nelkul maradjak...

Matus László, 2014. október 19. - vasárnap 11:16

Drágább mint a késedelmi díj? Drágább mint az idegeskedés? Egyébként pedig csak félve,halkan megjegyeztem mint lehetőséget. Bocs!

Cédulagyár, 2014. október 19. - vasárnap 09:13

Matus Lászlónak: Ön szerint az internetes pénzutalás ingyen van? És akinek nincs bankszámlája?

Cédulagyár, 2014. október 19. - vasárnap 09:13

Matus Lászlónak: Ön szerint az internetes pénzutalás ingyen van? És akinek nincs bankszámlája?

Matus László, 2014. október 16. - csütörtök 07:55

Nem lenne esetleg jó ötlet elektronikusan intézni? Nem tudom,hogy a DIGI-nek van-e internetes felülete erre,de ha van akkor meg lehetne nézni a fizetendő összeget és utána utalni.

Somogyi, 2014. október 14. - kedd 12:47

Harmadízben nem kaptunk számlát,csekket a DIGI-től, az ezzel megbízott kézbesítő nem tudni mi okból, de nem kézbesíti a rá bízott levelet. Ismét reklamáltunk a DIGI-nél telefonon, remélhetőleg megkapjuk napokon belül a fizetendő összegről a csekket. Nem tudjuk, hogy ki lehet a kézbesítő, talán valami "érinthetetlen" személy, valami NAGY embernek a rokona, vagy talán maga az isten? Mindenesetre a DIGI semmit nem tud vele kezdeni ezek szerint...

Matus László, 2014. szeptember 11. - csütörtök 17:08

Mi meg szórólapot nem kapunk már vagy két éve.Pomázon minden utcába beviszik csak valahogy ezt az utcát hagyják ki. Volt hogy nyakon csíptem a kihordót aki vagy hazudik,hogy ez az utca nem az Ő területe, de volt olyan is,hogy számon kérte van-e pénzem,mert ha nincs akkor úgy sem veszek semmit,minek nekem a szórólap.Egyszerűen akkora urak már,hogy max.jól szájba lehetne verni Őket,de akkor meg megint minket visznek el.

Somogyi, 2014. szeptember 11. - csütörtök 13:04

Másodízben nem kaptunk a DIGI-től számlát. Állítólag "külsős" kézbesíti a csekkeket zárt borítékban, a postaládába. Ezt kellene tennie, ezért kapja a fizetését. Múlt hónapban a lépcsőházunkban lakók nem kapták meg a csekkeket, utólag hozták át egy másik épületből. Ezt jeleztem a DIGI ügyfélszolgálatának, ahol több hetes késéssel azt a választ kaptuk, hogy megkérdezték a kézbesítőt, aki azt mondta, hogy bedobta a postaládákba a rábízott borítékokat. Ebben a hónapban sem kaptuk meg a számlát és a csekket, a többi lakó viszont megkapta. A kézbesítő értesült a panaszunkról tudja a nevünket, és most már csak azért sem kézbesíti a leveleket számunkra. Ismét panaszt emeltünk, telefonon több alkalommal és helyre, és e-mail-ben is. Bizonyára ismét több hétbe telik, amíg a DIGI részéről ismét megkérdezik a kézbesítőt, hogy elvégezte-e a rábízott feladatot, amire ő természetesen igennel fog felelni. Ez egy oda-vissza játék, nem tudom, mi lesz a vége. Mindenesetre nem vagyunk hajlandók átutalással fizetni a számlákat, mivel nem az OTP-nél vagyunk ügyfelek, akiknek kedvezményesebb az átutalás, a befizetés. Azért fizessünk havonta több száz forinttal többet, mert egy általunk ismeretlen valaki ezzel élvezkedik?

Tlmarcsi, 2011. február 03. - csütörtök 10:21

Nagyon jó, hogy vannak ilyen szakértők, akik eligazodnak a szabályok tengerén. Köszönet nekik, akik segítenek. A félretett pénz pedig jó ötlet, ha nem üt be a válság és az ember nem kénytelen hozzányúlni. Nekem egy 4 éve húzódó ügyem van, remélem,hogy sikerül a végére jutni.Egy darabig el is tettük a pénzt, de a válság sok tartalékot felemésztett. Sok sikert mindenkinek, aki küzd az "elemekkel".

naemmekki, 2009. július 07. - kedd 13:29

Ha nincs számla és van fogyasztás, akkor annak ára is van (lesz). Van olyan ismerősöm, aki ilyenkor még félre is teszi a "szokásos" összeget, nehogy elköltse valami másra és megpróbál kapcsolatba kerülni a szolgáltatóval. A várakozás nem tesz jót senkinek sem.


1 2 3

Kommentek

John Doe, 2020. március 29.

Szüksége van hitelre? Ne aggódjon többé, vegye fel a kapcsolatot a certifiedloanlenders@gmail.c...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Tóth Éva, 2020. március 27.


...

Villanyóra feltöltés hírlapüzletekben is

Baka László, 2020. március 27.

Király...

Elstartolt a MÁV valós idejű vonatfigyelője

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza