Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Felnőttképzés, erre ráfizettem!

dr. Kardos Gyöngyi, 2008. május 08. - csütörtök 17:05
Címkék: vásárlás, átverés, reklamáció, szerződés, kiadvány, díj, hirdetés, reklám, szolgáltató, jog, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Ahogy minden szolgáltatásból, a képzésiekből is túlkínálat van. A szolgáltatók pedig sok esetben többet ígérnek annál, amit később nyújtanak, hogy saját képzéseiket minél „kelendőbbé” tegyék.


Forrás: MTI
Olvasónk a következő kérdéssel fordult szakértőnkhöz:

„Kötöttem egy felnőttképzési szerződést egy nyelviskolával 2008. március 5-én. A szerződésben foglaltak szerint nyolc, illetve harminc napon belül felbontható a szerződés. A tanfolyam első időpont egyeztető napja március 27-én volt, a kezdés április 11-én. A fele sem igaz annak, amit a tanításról mondtak, ezért szeretném felmondani az egészet. Az iskola a belépéskor fizettetett tizenötezer forintot, a tankönyvcsomagért további huszonötezret, és még pénzt követel a kilépésért is. Azt gondolom, esélyem sem volt a szerződést határidő előtt felmondani, mert szándékosan alakították így az időpontokat. Mi a teendő, van esély valami megoldásra?”

Napjainkban egyre többet lehet hallani a „lifelong learning”, azaz az élethosszig tartó tanulás szükségességéről. Rohamosan fejlődő világunkban az érvényesül jobban, aki képes lépést tartani a fejlődéssel, folyamatosan képzi magát, több nyelven beszél és lehetőleg mindenhez ért.

A kötelező iskolai képzés után számtalan továbbtanulási lehetőség közül választhatunk. Ahogy minden szolgáltatásból, a képzésiekből is túlkínálat van. Mindenki igyekszik a személyes igényeinek legjobban megfelelő képzési módot választani. A szolgáltatók pedig sok esetben többet ígérnek annál, amit később nyújtanak, hogy saját képzéseiket minél „kelendőbbé” tegyék.

Forrás: MTI
Olvasónk is csalódott az általa kötött felnőttképzési szerződés alapján nyújtott szolgáltatásban, hisz a szolgáltató messze nem teljesíti az általa ígérteket. Sérelmezte, hogy lehetősége sem volt a szerződés felmondására, hisz a felmondási idő már az első oktatás előtt lejárt. Mindenekelőtt arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a felmondás alapvetően nem a hibás teljesítés kiküszöbölésére nyújt jogi lehetőséget, az a szerződés egyoldalú megszüntetésének jogi eszköze.

A felmondás gyakorlásához sok esetben nincs szükség indoklásra sem, tehát – amennyiben arra jogszabály vagy szerződés lehetőséget biztosít - bármely okból lehet felmondással élni.

Hibás teljesítés esetén

Olvasónk panasza a hibás teljesítés problémáját érinti. A Polgári Törvénykönyv értelmében olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. Ebből következik, hogy a kötelezett akkor teljesít szerződésszerűen, ha a szolgáltatás alkalmas a szerződésben meghatározott célra. A szolgáltatásnak ezen felül rendelkeznie kell azzal a minőséggel, illetve nyújtania kell azt a teljesítményt, amely azonos fajtájú szolgáltatásoknál szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, figyelembe véve a szolgáltatás természetét, valamint a kötelezettnek, a szolgáltatás konkrét tulajdonságaira vonatkozó - különösen reklámban - nyilvános kijelentését.

Ha a szolgáltatás nem felel meg a fentieknek, hibás teljesítésről beszélünk. Hibás teljesítés esetén a jogosultat az alábbi jogok illetik meg:

• elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést (szolgáltatás újbóli teljesítését) követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget,
• ha sem kijavításra, sem kicserélésre (szolgáltatás újbóli teljesítésére) nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének nem tud megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős érdeksérelem nélkül eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.

Kicserélés (szolgáltatás újbóli teljesítése) vagy elállás esetén a jogosult nem köteles a dolognak (itt a megvásárolt tankönyvcsomagra gondolok) azt az értékcsökkenését megtéríteni, amely a rendeltetésszerű használat következménye. A jogosult a kijavításig vagy kicserélésig (szolgáltatás újbóli teljesítéséig) az ellenszolgáltatás arányos részét visszatarthatja.

Forrás: MTI

A hibás teljesítés miatti elállást nem lehet díjfizetéshez kötni.


A felnőttképzési szerződés speciális jellegéből adódóan nem beszélhetünk kijavításról, hanem szavatossági jogként az árleszállítás, illetve az elállás, esetleg a szolgáltatás újbóli teljesítése jöhet szóba. A szolgáltatás újbóli teljesítésének ilyen esetben meg kell felelnie a szerződésnek, illetve a „reklámként” elhangzott feltételeknek. Amennyiben ennek nem tud eleget tenni a szolgáltató, akkor javasolom a Tisztelt Olvasónak, hogy próbáljon meg árleszállítást kérni, vagy ha a hibás teljesítés miatt nem kíván részt venni az oktatáson, akkor álljon el a szerződéstől. A hibás teljesítés miatti elállást nem lehet díjfizetéshez kötni. Elállás esetén a feleknek az eredeti állapotot kell helyreállítaniuk. Szavatossági jogainak érvényesítésén kívül a jogosult a hibás teljesítésből eredő kárának megtérítését is követelheti, a kártérítés szabályai szerint.

Ha a kötelezett nem teljesíti a szavatossági igényt, a követelés bíróság előtt érvényesíthető. Felhívom azonban a tisztelt olvasónk figyelmét, hogy a szolgáltatás hibás voltának bizonyítása a hibás teljesítésre jogot alapító felet terheli.

A bírósági út alternatívájaként javasolom a területi gazdasági kamarák mellett működő békéltető testület eljárását. Az eljáró békéltető tanács határozata azonban csak abban az esetben kötelező, ha a panasszal érintett gazdálkodó szervezet alávetési nyilatkozatot tesz.

dr. Kardos Gyöngyi
ügyvéd
SCHVERTFŐGEL és TÁRSA Ügyvédi Iroda

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Ági, 2012. november 21. - szerda 16:26

Én is kötöttem egy felnőttképzési szerződést. Ahol egy már meglévő csoporthoz csatlakoztam. Interneten azt hirdettek, hogy 3 hónapos képzés,szombat 9:00-15:00 óráig. (Azt hinné az ember, hogy minden szombaton)A szerződéskötés után elvették az én példányomat is !!!!(Nem volt hajlandó visszaadni, azt mondta 8 napon belül postázzák és dátumot sem írhattam rá) És csak ez után kaptam meg a tájékoztatót. miszerint: nem minden szombaton csak 2 hetente van képzés. mindenféle modulzáró vizsgákkal amiről szó sem esett addig. A szerződés kötés után kB. 1 órával kezdődött az első órám amin kiderült számomra, hogy ez nem az amire én jelentkezni szerettem volna. ráadásul a következő "Alkalom" már modulzáró vizsga, amire esélyem se lenne időre felkészülni. Fel is vettem a kapcsolatot a céggel... Azt írták írjak egy emailt .. írtam is mindenkinek. Válaszul azt kaptam , hogy köteles vagyok kifizetni a teljes összeg 30%-át. Egyedül álló anyuka vagyok, aki Érettségi után szeretne egy szakmát. közbe kiderült, hogy én még mehetnék esti tagozatra. 1 szakma "ingyenes". Mit tehetnék ? Kihez forduljak? mennyi időm van cselekedni ? mennyek el a vizsgára amikor meg se tanítottak semmire.. és időm se lenne felkészülni.. ????

Blala, 2009. november 18. - szerda 22:06

Sziasztok! kedves olvasók! Mi ezt a dolgot többször tapasztaljuk, mint szeretnénk:(( Akár a régi offline:) nyelviskolánk említjük, a maga kb.1000 ft óradíjával, teljes körű garanciával. A 299 forintos óradíjával a szomszédban..... Akár az önkormányzatok és egyéb \" szervek pl. 9000 ft alap angol.... (50 fő, gyenge tananyag....) Mi azért csináljuk a mostani online nyelviskolánkat, mert hisszük azt, hogy az értéket megveszik az emberek! Eladhatnánk gagyi ígéreteket...... A neten megtalálod a telefonszámunkat,,, a címünket és az összes tananyagot. angol nyelv tanulás.shp.hu Ui. voltak olyan tanulóink akik, az internetes oktatás ellenére személyesen meglátogatakk!!!! Jó tanulást mindenkinek, a neten! Noémi és Lajos

Kommentek

Dobbs, 2018. május 23.

Vannak pénzügyi nehézségei? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Dobbs Finance and Mortgages Limit...

Telefonok a szervizben

Mehmet Hakan, 2018. május 22.

Kadri Zoltan vagyok, kölcsönöket kínálunk magánszemélyeknek és cégeknek, akik sürgős köl...

Emeltdíjas telefonszám álláshirdetésekben

Trust Fund, 2018. május 22.

Voltál már keresni, hogy hová kölcsönt kapj 3% -os diszkontrátával? nem tudott hitelt szerezn...

Évi egy fogkefe

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés