Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Utazók jogai és panaszkezelése

Munkatársunktól, 2008. március 27. - csütörtök 14:00
Címkék: szerződés, utazás, reklamáció, jog, biztosítás, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Mit kell tudni az utazási szerződésről? Kihez fordulhatunk panaszainkkal? Hasznos információk, utazóknak.


Mielőtt lefoglalnánk a társasutazást...

Először arról érdemes tájékozódni, hogy a kiválasztott utazási iroda rendelkezik-e engedéllyel, vagyis vagyoni biztosítékkal, bármely probléma esetén. Az utazási vállalkozókat a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal tartja nyilván, itt tájékozódhatunk róluk. Ha az iroda nem hajlandó hazaszállítani utasait vagy visszafizetni a részvételi díj előlegét, úgy közvetlenül az iroda által megjelölt hitelintézethez, illetőleg biztosítóhoz fordulhatunk, igényünk érvényesítéséért. (Konkrét panaszokat találunk a FEOSZ honlapján, ahol a nyilvános békéltető testületi határozatok is elolvashatóak).

Ha az iroda nem hajlandó...

programfüzetnek tájékoztatnia kell többek között az útvonalról, szálláshelyünk komfortfokozatáról, a napi étkezések számáról, az általános részvételi díj által tartalmazott programokról, az elutazás feltételéül szabott legalacsonyabb létszámról, és az igénybe vehető biztosításokról.

Utazási szerződés megkötéséről

Jogszabályi előírás alapján az utazási szerződést kötelező írásba foglalni, és annak egyik példányát az utas részére át kell adni. A szerződésnek tartalmaznia kell a részvételi díjon kívül felmerülő egyéb kötelező költségeket is, mint például üdülőhelyi díj, adó. Ha a külön felszámítható díjakról nem rendelkeztek, úgy kell tekinteni, hogy azok benne vannak a részvételi díjban.

Jó, ha tudjuk, hogy szerződésben meghatározott díjak csak akkor emelhetők, ha ennek lehetőségéről kifejezetten rendelkezik a szerződés. Ilyen esetben is csak akkor, ha az emelést a közlekedési költségek nemzetközi díjszabásai vagy hatósági árának változásai, adó, illeték, valamint a deviza forintárfolyamának időközi módosulásai indokolják. Az indulást megelőző húsz napon belül már ebben az esetben sem lehetséges díjemelés. Ha nem tudunk részt venni az utazáson, helyettünk más is utazhat, vagyis jogosultak vagyunk arra, hogy részvételi jogunka más személy részére engedményezzük. 

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Utazási csomag előnyben

Nem ugyanazok a jogok illetik meg az utazni vágyókat, ha az utazás különböző alkotóelemeit (utazás, út egyes állomásain való tartózkodás, szállás, étkezés, idegenvezetés, szórakozás, egyéb turisztikai szolgáltatás) egy utazási csomag keretében veszik igénybe (tehát az alkotóelemek közül legalább kettőt), illetve, ha külön rendelik meg az egyes elemeket. A szigorúbb - fogyasztóknak erősebb jogokat biztosító - előírások csak akkor illetik meg az utazókat, ha utazási csomagban rendelik meg a szolgáltatást. 


Lehetőségek az elállásra

Gyakori kérdés, hogy elállhat-e az utas, vagy az utazási vállalkozó a szerződéstől. Az utazási vállalkozó legkésőbb az utazás megkezdése előtt tizenöt nappal állhat el, írásban tett nyilatkozatával. Ezesetben az utas az eredetivel azonos, vagy magasabb értékű, helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt. Ha az utazási vállalkozó nem képes helyettesítő szolgáltatás nyújtására, vagy az utas nem tart rá igényt, akkor az utas követelheti a teljes befizetett díj azonnali visszafizetését és a díj után évi húsz százalék mértékű kamat megfizetését. Bizonyos esetekben az utas az elállás következtében felmerült kárának megtérítésére is igényt tarthat.

Az utas az utazás megkezdése előtt írásbeli nyilatkozatával bármikor elállhat a szerződéstől. Ha saját érdekkörében felmerült ok miatt áll el, az utazás megkezdése előtt kevesebb, mint harmincöt nappal, akkor az utazási vállalkozó megfelelő kártalanítást igényelhet, melynek összege nem haladhatja meg az utas által fizetendő részvételi díj összegét.


Panasz: csak jegyzőkönyv felvételével!

Tapasztalataink szerint a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, mit kell tenniük akkor, ha az utazással, szállással, ellátással kapcsolatos panaszuk van . Első és legfontosabb teendő, hogy az utazási iroda által biztosított idegenvezetőt keressük meg panaszunkkal, és vetessünk fel vele jegyzőkönyvet, melynek egy példányát meg kell kapnunk. Az utazási irodának az idegenvezetőn, vagy utaskísérőm keresztül meg kell próbálni ott a helyszínen rögtön orvosolni a panaszt. Ez történhet akár másik szálláshely biztosításával is.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Fotók, videofelvételek: a bizonyítás esztközei 

Ha az idegenvezető nem hajlandó panaszunkról jegyzőkönyvet felvenni, akkor is írjuk azt le, azzal a megjegyzéssel, hogy a jegyzőkönyv felvételét az idegenvezető kérésünk ellenére elutasította, és utastársainkkal írassuk alá. Ezen kívül mindenképpen érdemes fényképeket, vagy videofelvételt is készíteni, amivel a későbbiekben itthon tudjuk bizonyítani panaszunkat. Amint hazaérkeztünk, haladéktalanul jelezzük az utazási irodának panaszunkat, és ha ezt követően sem rendeződik megnyugtatóan az ügy, a békéltető testülethez lehet fordulni.

Egy tavaly tavaszi felmérés szerint a magyar válaszadók több mint fele nem gondolta úgy, hogy amikor irodáknál foglalja le utazását, tisztában lenne fogyasztói jogaival. A társasutazásokat lefoglaló állampolgárok öt százalékának volt az adott szolgáltatással kapcsolatban panasza. Fogyasztóvédelmi szervezet segítségét a panaszosok tizenkét százaléka kérte.

Forrás: jogi fórum/piac és profit

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

tanuló diák, 2013. február 24. - vasárnap 09:18

nekem egy panaszlevelet kell irnom egy utazási irodának és nem tudom hogy hogyan fogalmazzam meg...lenne olyan ember aki segitene nekem??? :O

Kommentek

kizsgé, 2020. szeptember 02.

Én általában nyeremény játékokon veszek részt állítólag. Mindig hatalmas összegeket nyere...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

REMY FINK, 2020. június 21.

Helló, kölcsönre van szüksége? Írjon nekünk e-mailt remy.credit111@gmail.com
E-mail (r...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. június 12.

Szüksége van bármilyen pénzügyi támogatásra? Személyi kölcsönök? Üzleti hitelek? Jelzál...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza