Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Ötven felett a médiában

Szabó Emese, 2008. március 25. - kedd 18:50
Címkék: vásárlás, reklám, hirdetés, kereskedő, egészség, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Ötven év felett megáll az élet, a média legalábbis ezt sugallja. Reklámjait és műsorait a többség a 18−49 év közöttiekre pozícionálja, az egyre virgoncabb ötvenesekkel azonban senki nem számol. Mi áll a sztereotípiák mögött, mennyire reális az idősebb korosztály megítélése?


„Nem jó, ha levisszük az árat, mert akkor egy csomó nyugdíjas is megveszi a lapot, lerontva a statisztikát. Olvasóink tizenöt százaléka így is ötven és hatvan közötti, húsz százalékuk ráadásul hatvan év fölötti.” − kesereg egy laptulajdonos, miközben a legutóbbi népszámlálás adatai szerint hazánkban a lakosság majd tizenhárom százaléka ötven és hatvan év közötti, húsz százaléka pedig hatvan év felett jár. Ennek fényében nem is olyan rossz az a bizonyos statisztika. Más kérdés, hogy a hirdetők nem az ötven év fölöttiekre, inkább a 18−49 éves korcsoportra hajtanak. Ebből következően ott hirdetnek, ahol a legkönnyebben szólítható meg kiemelt célcsoportjuk. Az ötven fölöttieket ezért kevés médium tekinti kiszolgálandó célcsoportnak.

Forrás: MTI

Vásárlóerő alapján osztályozzák őket



A számok ugyanis magukért beszélnek: hazánkban az átlagos öregségi nyugdíj havi összege alig haladja meg a 78 ezer forintot. Ennek fényében aligha lehet arra számítani, hogy a nyugdíjasok utazásra, mobiltelefonra vagy autóra szórják el rezsire összekuporgatott pénzüket.

Fiataloké a világ?

Itthon a médiumok leggyakoribb célcsoportja a 18−49 éves korosztály. Ötven év fölöttiekkel gyakorlatilag a kutya sem foglalkozik, ennek oka pedig a magyar nyugdíjasok külföldiekétől jócskán elmaradó vásárlóereje. Míg egy német nyugdíjasra érdemes reklámot fókuszálni, addig nálunk ilyesmire alig van példa. „Az ötven év fölöttiek itthon egyszerűen nem jelentenek olyan széles réteget, amire érdemes lenne külön reklámpénzt áldozni − legalábbis a hirdetők így gondolják. Az is tény, hogy a fiatal- és középkorosztály számára készített műsorok és reklámok nem érintik meg az ötven felettieket. Talán ez is oka annak, hogy a hazai reklámok színtelenek, egysíkúak: kis ország lévén azonos reklámokkal akarnak valamennyi korosztályhoz szólni, ami egyhangúságot eredményez” − mondja Füleki Bettina pszichológus reklámszakember, a Budapest Adschool Kreatív Reklámiskola vezetője. A szakember szerint hazánkban nehéz a célcsoport szűkítése: míg az Egyesült Államokban megéri reklámot készíteni a fiataloknak és időseknek, addig nálunk olyannyira szűkek az egyes korcsoportbeli rétegek, hogy külön-külön megszólítani őket nem kifizetődő. Népesebb országokban már csak azért is megéri kifejezetten az idősebbekhez szólni, mert ők számszerűleg is többen vannak.

Gond van a sztereotípiákkal

Füleki szerint ideje felszámolni azokat az előítéleteket, amelyek szerint a vagányabb, viccesebb hangvételű reklámok elidegenítik az ötven év felettieket. A reklámszakma ebből a szempontból kicsit úgy tekint az idősekre, mintha azok elmaradottabbak lennének. Pedig a mai ötvenesekre ez már nem feltétlenül igaz: ők sok esetben ugyanolyan aktívak, mint a harmincasok vagy negyvenesek. Ez a korosztály volt a beat-generáció, a hatvanas években ők voltak a „virággyerekek”. A mostani ötvenesek már nem azonosak a húsz évvel ezelőttiekkel, sokkal fiatalosabb gondolkodásúak. A mamusz és az otthonka is jóval kevésbé társítható hozzájuk, mint elődeikhez.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Ötvenesek és elődeik 

A valósághoz persze az is hozzátartozik, hogy az ötven év felettiek túlnyomó többsége nem képvisel fizetőképes keresletet. Egy szűk réteg viszont igenis megengedhet magának drágább autót, befektetést vagy tartós használati cikket. „Sok felmérés azt mutatja, hogy a magyarok eleve csak negyvenéves koruk után kezdenek azzal foglakozni, mi lesz velük nyugdíjas korukban, a többség pedig eleve csak ötven-hatvan éves korára jut el odáig, hogy megtakarításai legyenek. Más felmérések szerint a magyar lakosság egyharmadának van megtakarított pénze, amit a legtöbben még mindig bankbetét formájában kamatoztatnak. Ez elsősorban az idősebb korosztályra vonatkozik, ám egyre többen vannak olyanok az ötvenesek között is, akik más típusú befektetési lehetőségekben gondolkoznak. Ők az állampapírok melletti legbiztonságosabb befektetésnek az ingatlanbefektetéseket tartják” – mondja Lantos Adrienn, az Európa Ingatlanbefektetési Alap marketingszakembere. Az ötven felettiek tehát az ingatlanalapok tipikus célcsoportjai lehetnek.

1.  Ötven felett a médiában
2.  Egészségmegőrzés reklámokban

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

oceanicfinance, 2017. november 22.

Hitelre van szüksége? Keresett már hol lehet kölcsön? Megpróbált valamilyen kölcsönt kapni?...

Nincs több egyoldalú szerződésmódosítás

Hobelman Finance, 2017. november 21.

Hitelre van szüksége? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Hobelman Finance and Mortgages Limited c...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

REMY.CREDIT, 2017. november 21.

XMAS HITEL IS MOST MÓDOSan alacsony áron 1%{REMY.CREDIT111@gmail.com}

Szüksége va...

A gyóntatófülke nem szauna

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés