Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Lakásfelújítás csapdákkal

Őri Katalin, 2008. március 13. - csütörtök 09:00
Címkék: ingatlan, átverés, reklamáció, szerződés, szerelő
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az építőipari törvénysértések, valamint az elkészült munka minőségével kapcsolatos viták mindennaposak. Létezik azonban néhány módszer, melyekkel jelentősen csökkenthetőek a kockázatok. Szakértőinket a megelőzés lehetőségeiről, a felújítás gyakori hibáiról, valamint a tulajdonos és kivitelező közti viták rendezésének módjáról kérdeztünk. Összegyűjtöttük az „átverések” leggyakoribb típusait is.


Szabványok és minőség

Forrás: Fogyasztók
A minőség igen relatív fogalom, így a megrendelő igényei, a megállapodás, valamint az elkészült munka között óriási szakadék lehet. A problémák gyakori oka a megállapodás megfelelő rögzítésének hiánya. Így nem dönthető el, hogy a kivitelező és a tulajdonos közti eredeti egyezség pontosan miről is szólt. Az építőipari minőséget alapvetően az építési termék, a hozzá tartozó technológia betartása, valamint az átadott lakás illetve munkaterület állapota határozza meg. Különböző szakiparok esetén léteznek ugyan szabványok, azonban az uniós csatlakozás harmonizációja még mindig nem zárult le. Sok, korábban érvényes szabvány került hatályon kívül, az új európai szabványokat viszont még nem vezették be – mondta el kérdésünkre Gulyás Gabriella minőségügyi szakértő.

Ezek a szabványok általában nem kötelezőek és nem is minden termék, illetve technológia esetén léteznek – tette hozzá. Ha a megrendelő kéri a szabványok alkalmazását, az mindenképpen szerződési feltétel kell, hogy legyen. Bár Magyarországon a szóbeli megállapodás is elfogadott, érdemes az egyezséget írott szerződés formájában rögzíteni, hiszen enélkül nem nagyon van lehetőség jogorvoslatra – tudtuk meg Dr. Korda Jánostól, a Magyar Mérnöki Kamara alelnökétől. Gulyás Gabriella álláspontja szerint – a jó kivitelezői szerződés mellett – a minőségi kockázat elleni leghatékonyabb védekezés, ha olyan termékeket vásárolunk, amelyek CE-jelöléssel rendelkeznek (tehát a vonatkozó követelményeknek megfelelőek) és szerelési, technológiai utasításuk betartása garantálhatja az elvárt minőséget. Így – a technológia pontos betartása esetén – legalább a gyártó garanciavállalására számíthatunk.

Ha megtörtént a baj…
Szakértőnk ajánlása szerint, ha az építtető és a kivitelező közötti minőségi viták nem rendeződnek, a gyakorlatban jól bevált „lépcsős” módszer alkalmazható.
(1) A megrendelő nem megfelelő minőségre hivatkozva megtagadhatja a kifizetést, s ha ez nem vezet eredményre,
(2) kilátásba helyezheti a szakértői vizsgálat lehetőségét.
(3) Ezt követheti az Építésügyi Minőségellenőrző és Innovációs (ÉMI) Kht. szakértőjének, vagy egy külső, a névjegyzékben szereplő szakértő tényleges megkeresése, valamint a vizsgálati költségekkel kapcsolatos megegyezés.
(4) Ezután sor kerülhet a vizsgálatok megrendelésére, amit
(5) a bírósági perrel való fenyegetés, majd
(6) a bírósági per követ.
Radulescu Brainel azt javasolja, hogy a fogyasztók ez esetben mihamarabb keressék fel az ÉFE online panaszirodáját. Az egyesület szakértői segítséget nyújtanak a panaszok diagnosztizálásában, tájékoztatják a fogyasztót jogérvényesítési lehetőségeiről, majd eszerint kezdeményezik és szervezik a további megfelelő lépéseket.



Költséges trükkök

A megrendelő kárára történő „trükközések” mind szóbeli, mind írásbeli megállapodás esetén lehetségesek, ám kétségtelenül a szóbeli egyezség nyújt leginkább lehetőséget a megrendelő átverésére. Gyanakvásra adhat okot, ha a munka felmérése után a vállalkozó nem nyújt be tételes árajánlatot, csak egy végösszeget határoz meg, amely a megrendelt munkálatok anyagköltségét és munkadíját tartalmazza. Ilyenkor nem tudjuk ellenőrizni a segédanyagok mennyiségét és minőségét, így előfordulhat, hogy a kivitelező drágább termékek árával kalkulál, beépítésnél viszont a legolcsóbb, silány fajtával dolgozik. Ráadásul a ténylegesen felhasználásra kerülő mennyiség akár húsz százalékkal is kevesebb lehet annál, mint amennyinek az árát a vállalkozó felszámolta.

Forrás: Fogyasztók

A bontási törmelék sem maradhat a nyakunkon 

Előfordulhat, hogy a szükséges anyagok egy része egyáltalán nem a mi lakásunkba épül be, sőt teljes munkafázisok is kimaradhatnak, ami komoly minőségi problémákhoz vezet. Ugyancsak gyakori gond, hogy a vállalkozó nem tér ki a járulékos költségekre (az építési törmelék konténeres elszállítására) és a hasonló tételeket befejezésekor próbálja „behajtani”. A kivitelező gyakran megpróbálja egyszerűen „ottfelejteni” a bontási törmeléket, így az elszállítás is ránk hárul. (Egy 4 m³-es konténer rendelése és elszállítása kb. nettó tizennégy-tizenhétezer forintba kerül.) Persze, ha el is viszik, a építési szemét gyakran egy hangulatos városszéli erdő fáinak tövében végzi, vagy nejlonzsákba csomagolva dobálják ki az út szélére.

1.  Lakásfelújítás csapdákkal
2.  Szabványok és minőség

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Iavel Ferenc, 2008. április 07. - hétfő 20:01

Egyet értek Kovács Úr véleményével, de kifelejtette, hogy mi védi a kivitelezőket? Legyen írásban foglalt építési szerződés, tételes árajánlat, műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyv, ha a megrendelő nem tud (vagy nem akar) fizetni. Felújítási munkáknál a legjobban képzett szakember sem tud Forintra pontos árajánlatot adni, esetleg tartalékkeretet képez a költségvetésben. Egy kisvállalkozót 1-2 millió forintos kintlevőség is tönkretehet. A megrendelők a legtöbbször tisztában vannak jogaikkal, de ritkán a fizetési kötelezettségükkel nem (személyes tapasztalatom). Nem csak a megrendelőket kell védeni, hanem a tisztességesen dolgozó vállalkozókat is. Én úgy gondolom ezek vannak többségben. Arról nem is szólva, hogy egy építész, statikus, műszaki ellenőr 5-6 órás munkával többet keres, néha csak egy aláírásért, mint aki a munkát elvégzi. Nálunk hiányoznak az érdekképviseleti szervezetek, akik hatékonyan képviselnék az építtetők és az építők érdekeit.

Kis Gabi, 2008. március 14. - péntek 06:18

Abban az esetben, amikor az építtető nem akar megfizetni rendesen egy munkát, a "szakemberek" ugyanúgy elvállalják és jogot formálnak arra, hogy valamit rosszul csináljanak meg (...mert az bizony nem lett megfizetve). Mivel az építtető nem hozzáértő, azt fogja hinni, hogy féláron is jót kap. Nos, ezért érdemes megfizetni a független szakembert! Nem kerülne sokba az sem, ha nem a probléma bekövetkezése után hívnák, hanem amikor két árajánlat között kell választani. Tudják, mint a metrónál... Az ellenőr nem a kifele jövő bliccelőket ellenőrzi, hanem azokat, akik utazni akarnak. Röviden: megelőzés.

Kovács Attila, 2008. március 13. - csütörtök 16:43

Rendkívől jó cikk,de ahogy az már lenni szokott a CIKKBEN SZEREPLŐ SZAKEMBEREK csak az egyik oldalról közelítik meg a problémát. A szerencsétlen megrendelő a cikkben felsorolt munkafázisokkal összállított TÉTELES költségvetés kézhzvételekor-melynek minden tétele védhető -a bejelentett alkalmazottak(megfelelően megfizetett szakemberek)alkamazását feltételezve,a rezsióradíj-megállapítása kapcsán- hanyattesik, közli, hogy ezt más majdnem feleannyiért elvállalja, természetesen áfát sem akar fizetni, de körültekintő,és mindenre kiterjedő megállapodást akar,majd kapja amit kap és sírva rohan jogorvoslatért. Azok járnak így,akik elhiszik,hogy Suzuki áráért Mercit kapnak. Ja és a tervezésről nem is beszéltem. Látott már valaki ilyen felújításról KIVITELI TERVET? Ilyenkor kell belépni a T.szakértő Uraknak és megfelelő díjazás fejében (mennyi?70000 ft/mérnöknap) elébe lehet menni a fenti problémáknak.

Kommentek

Dobbs, 2018. május 23.

Vannak pénzügyi nehézségei? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Dobbs Finance and Mortgages Limit...

Telefonok a szervizben

Mehmet Hakan, 2018. május 22.

Kadri Zoltan vagyok, kölcsönöket kínálunk magánszemélyeknek és cégeknek, akik sürgős köl...

Emeltdíjas telefonszám álláshirdetésekben

Trust Fund, 2018. május 22.

Voltál már keresni, hogy hová kölcsönt kapj 3% -os diszkontrátával? nem tudott hitelt szerezn...

Évi egy fogkefe

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés