Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Lakásfelújítás csapdákkal

Őri Katalin, 2008. március 13. - csütörtök 09:00
Címkék: ingatlan, átverés, reklamáció, szerződés, szerelő
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az építőipari törvénysértések, valamint az elkészült munka minőségével kapcsolatos viták mindennaposak. Létezik azonban néhány módszer, melyekkel jelentősen csökkenthetőek a kockázatok. Szakértőinket a megelőzés lehetőségeiről, a felújítás gyakori hibáiról, valamint a tulajdonos és kivitelező közti viták rendezésének módjáról kérdeztünk. Összegyűjtöttük az „átverések” leggyakoribb típusait is.


Trükkös cégek, százezres károk

A kivitelezők piaci tevékenységét semmilyen jogszabályi megfelelés nem korlátozza, valahogyan mégis ellenőrizni kell a különböző előírások, és az előzetesen kötött szerződés betartását. Jó megoldás lehet egy szakértelemmel rendelkező műszaki ellenőr felkérése, azonban erre – főleg a kisebb lakásfelújítások alkalmával – általában nem jut pénz. Az www.epitesimuszakiellenor.hu weboldal műszaki ellenőrei, valamint más szakértők segítségével összegyűjtöttük a felújítások során gyakran előforduló, komolyabb minőségi problémákat eredményező kivitelezői hibákat. Bár a legtöbb munkafolyamat ellenőrzése megfelelő szakértelem hiányában nem könnyű, néhány problémát mi, tulajdonosok is kiszúrhatunk.

A fürdőszoba „buktatói”

Horváth Péter épületgépészeti műszaki ellenőr szerint a vizes helyiségek felújítása során mindenképpen figyelni kell arra, hogy a lefolyócsövek folyási iránynak megfelelően lejtsenek, különben nem vezetik el a vizet. Ezért – mielőtt a csövek eltakarására sor kerülne – vízmérték segítségével ellenőrizni kell azok lejtését. (Az ideális lejtés három ezrelék, azaz egy méteren három milliméter.) Kiemelkedően fontos a vízcsövek teljes hosszban történő szigetelése is – tette hozzá.

Forrás: Fogyasztók

Nem lehet hiányos a víz elleni szigetelés 



Gyakori probléma, hogy a kád alja nincsen kellőképpen alátámasztva. Kántor Miklós magasépítési műszaki ellenőr ezért azt tanácsolja, hogy az elfalazás és a csempézés előtt álljunk bele a kádba. Kicsit mozogjunk, és ha bármi gyanúsat észlelünk, azonnal reklamáljunk a hiba miatt. Az sem ritka, hogy a kivitelező az emeleti fürdő aljzatán, illetve a kád és a zuhanyzó környezetében egyszerűen kihagyná a használati víz elleni szigetelést. Ezt semmiképp ne engedjük: kérjük el a használni kívánt anyag adatlapját és követeljük meg a teljes rendszer alkalmazását.

Viták forrása lehet a fürdőszoba szerelvényezése is. Előzetes egyeztetés híján a mosdó olykor túlságosan alacsonyra, a kád viszont nagyon magasra kerül. Célszerű ezért már előzetesen, a megállapodás során tisztázni ezzel kapcsolatos igényeinket.

Festés: esztétika és minőség

A festendő felület minősége lényeges szempont. Mivel az egyenetlenségek nem tűnnek el a szín felkenésével, igen fontos, hogy alaposan – akár súrlófény segítségével – vizsgáljuk át a falat. Lehetőség szerint – kétszeri glettelés és csiszolás után – kérjük a felület erős megvilágítás mellett történő átnézését. A nyílászárók mázolását megelőzően szükséges a felület simára csiszolása. Ha a festék már kezd lepattogni, követeljük meg a régi réteg leégetését is, különben az új festék nem biztos, hogy megtapad.

Gondok a burkolattal

Hidegburkolatok esetén ügyelni kell a megfelelő dilatációra. Rendszeresen előforduló hiba, hogy a kivitelező nem keni el a ragasztót a lapok teljes felületén, így a csempe kopogni fog, erősebb mechanikai hatás következtében pedig könnyen törik. Gyakori esztétikai probléma még a lapok „fogassága” (kiállnak a síkból), valamint az eltérő fugatávolság.

Forrás: Fogyasztók

Egy lap se álljon ki a síkból!

Melegburkolat esetén komoly károkat okozhat a parketta felpúposodása, ami a falak melletti dilatációs hézag (fél-egy centiméteres szegélycsík) elhagyásának, vagy beton magas nedvességtartalmának köszönhető. Nedves aljzatra ezért tilos melegburkolatot lefektetni. A probléma megelőzhető, ha a burkolás megkezdése előtt megméretjük az aljzat nedvességét. Érdemes szem előtt tartani egy általános szabályt: ahány centiméter vastag a beton, annyi hetet kell száradnia!

A felújítások során természetesen számos hiba merülhet fel, amelyek ellenőrzésére a tulajdonos általában nem képes. Érdemes ezért Panaszmentességi Igazolvánnyal rendelkező kivitelezőt választani, folyamatosan jelen lenni a munkálatok során, valamint – legalább néhány órás tanácsadás formájában – igénybe venni egy építési műszaki ellenőr segítségét. Emellett – ahogy a szakértők is gyakran tanácsolják – hagyatkozhatunk emberismeretünkre, és – ez a leggyakoribb - dönthetünk a kiszemelt kivitelező referenciamunkái alapján.

Megelőzés: a minőség kulcsa

Az Építkezők Fogyasztóvédelmi Egyesülete (ÉFE) prevenciós programjának segítségével csökkenthetőek károsulttá válásunk esélyei. Mivel a jogsértés gyakran a tájékoztatás hiányából adódik, a program egyik alapvető célja a fogyasztók felvilágosítása – mondta el kérdésünkre az ÉFE ügyvezető elnöke Radulescu Brainel. Az ÉFE Akadémia oktatási programokat, egynapos szemináriumokat szervez, azért, hogy az építkezésre, illetve felújításra készülők legalább alapfokú ismeretekhez juthassanak a témában.

Forrás: Fogyasztók
A program részeként ismertetett „építkezésmentoráció” szakmai (építőipari) és jogi tanácsadói hátteret biztosít a tulajdonosok számára. A megelőzésben döntő szerepe lehet még az ÉFE panasznyilvántartásának, valamint a Panaszmentességi Igazolványok rendszerének. Előbbi segítségével kiszűrhetőek azok a vállalkozások, amelyekkel szemben elmarasztaló határozat született, az utóbbi pedig egyfajta „erkölcsi bizonyítvány”. Ilyen igazolványt csak az kaphat, akivel szemben korábban nem született elmarasztaló határozat. Mivel a szankció nem csupán vállalkozásokra, de természetes személyekre (tehát a tulajdonosra) is kiterjed, bezárulhat az a kiskapu, amely lehetővé tette, hogy a rosszhírű cégek tulajdonosai új vállalkozás alapításakor tiszta lappal induljanak. Jelentősen csökken tehát a károsulttá válás kockázata, ha a megrendelő Panaszmentességi Igazolvánnyal rendelkező kivitelezőt választ.

Mit tehetünk, ha rendezetlen minőségi vitánk van a kivitelezővel? - lapozás után kiderül!

1.  Lakásfelújítás csapdákkal
2.  Szabványok és minőség

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mr Stefan, 2018. július 20.

Helló, szüksége van egy kölcsön? Ha igen kapcsolat minket keresztül email: (stefanjonesloanfir...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mr Patai, 2018. július 20.

Sürgős valódi hitel felajánl, alkalmaz most:
Keres egy üzleti hitel?, személyi kölcsö...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Rozsa Karoly, 2018. július 19.

Jó nap
hitelintézet vagy szervezet vagyunk, 2% -os kamatot kínálunk mindkettőnek
...

Telefonok a szervizben

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés