Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Lakásfelújítás csapdákkal

Őri Katalin, 2008. március 13. - csütörtök 09:00
Címkék: ingatlan, átverés, reklamáció, szerződés, szerelő
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az építőipari törvénysértések, valamint az elkészült munka minőségével kapcsolatos viták mindennaposak. Létezik azonban néhány módszer, melyekkel jelentősen csökkenthetőek a kockázatok. Szakértőinket a megelőzés lehetőségeiről, a felújítás gyakori hibáiról, valamint a tulajdonos és kivitelező közti viták rendezésének módjáról kérdeztünk. Összegyűjtöttük az „átverések” leggyakoribb típusait is.


Trükkös cégek, százezres károk

A kivitelezők piaci tevékenységét semmilyen jogszabályi megfelelés nem korlátozza, valahogyan mégis ellenőrizni kell a különböző előírások, és az előzetesen kötött szerződés betartását. Jó megoldás lehet egy szakértelemmel rendelkező műszaki ellenőr felkérése, azonban erre – főleg a kisebb lakásfelújítások alkalmával – általában nem jut pénz. Az www.epitesimuszakiellenor.hu weboldal műszaki ellenőrei, valamint más szakértők segítségével összegyűjtöttük a felújítások során gyakran előforduló, komolyabb minőségi problémákat eredményező kivitelezői hibákat. Bár a legtöbb munkafolyamat ellenőrzése megfelelő szakértelem hiányában nem könnyű, néhány problémát mi, tulajdonosok is kiszúrhatunk.

A fürdőszoba „buktatói”

Horváth Péter épületgépészeti műszaki ellenőr szerint a vizes helyiségek felújítása során mindenképpen figyelni kell arra, hogy a lefolyócsövek folyási iránynak megfelelően lejtsenek, különben nem vezetik el a vizet. Ezért – mielőtt a csövek eltakarására sor kerülne – vízmérték segítségével ellenőrizni kell azok lejtését. (Az ideális lejtés három ezrelék, azaz egy méteren három milliméter.) Kiemelkedően fontos a vízcsövek teljes hosszban történő szigetelése is – tette hozzá.

Forrás: Fogyasztók

Nem lehet hiányos a víz elleni szigetelés 



Gyakori probléma, hogy a kád alja nincsen kellőképpen alátámasztva. Kántor Miklós magasépítési műszaki ellenőr ezért azt tanácsolja, hogy az elfalazás és a csempézés előtt álljunk bele a kádba. Kicsit mozogjunk, és ha bármi gyanúsat észlelünk, azonnal reklamáljunk a hiba miatt. Az sem ritka, hogy a kivitelező az emeleti fürdő aljzatán, illetve a kád és a zuhanyzó környezetében egyszerűen kihagyná a használati víz elleni szigetelést. Ezt semmiképp ne engedjük: kérjük el a használni kívánt anyag adatlapját és követeljük meg a teljes rendszer alkalmazását.

Viták forrása lehet a fürdőszoba szerelvényezése is. Előzetes egyeztetés híján a mosdó olykor túlságosan alacsonyra, a kád viszont nagyon magasra kerül. Célszerű ezért már előzetesen, a megállapodás során tisztázni ezzel kapcsolatos igényeinket.

Festés: esztétika és minőség

A festendő felület minősége lényeges szempont. Mivel az egyenetlenségek nem tűnnek el a szín felkenésével, igen fontos, hogy alaposan – akár súrlófény segítségével – vizsgáljuk át a falat. Lehetőség szerint – kétszeri glettelés és csiszolás után – kérjük a felület erős megvilágítás mellett történő átnézését. A nyílászárók mázolását megelőzően szükséges a felület simára csiszolása. Ha a festék már kezd lepattogni, követeljük meg a régi réteg leégetését is, különben az új festék nem biztos, hogy megtapad.

Gondok a burkolattal

Hidegburkolatok esetén ügyelni kell a megfelelő dilatációra. Rendszeresen előforduló hiba, hogy a kivitelező nem keni el a ragasztót a lapok teljes felületén, így a csempe kopogni fog, erősebb mechanikai hatás következtében pedig könnyen törik. Gyakori esztétikai probléma még a lapok „fogassága” (kiállnak a síkból), valamint az eltérő fugatávolság.

Forrás: Fogyasztók

Egy lap se álljon ki a síkból!

Melegburkolat esetén komoly károkat okozhat a parketta felpúposodása, ami a falak melletti dilatációs hézag (fél-egy centiméteres szegélycsík) elhagyásának, vagy beton magas nedvességtartalmának köszönhető. Nedves aljzatra ezért tilos melegburkolatot lefektetni. A probléma megelőzhető, ha a burkolás megkezdése előtt megméretjük az aljzat nedvességét. Érdemes szem előtt tartani egy általános szabályt: ahány centiméter vastag a beton, annyi hetet kell száradnia!

A felújítások során természetesen számos hiba merülhet fel, amelyek ellenőrzésére a tulajdonos általában nem képes. Érdemes ezért Panaszmentességi Igazolvánnyal rendelkező kivitelezőt választani, folyamatosan jelen lenni a munkálatok során, valamint – legalább néhány órás tanácsadás formájában – igénybe venni egy építési műszaki ellenőr segítségét. Emellett – ahogy a szakértők is gyakran tanácsolják – hagyatkozhatunk emberismeretünkre, és – ez a leggyakoribb - dönthetünk a kiszemelt kivitelező referenciamunkái alapján.

Megelőzés: a minőség kulcsa

Az Építkezők Fogyasztóvédelmi Egyesülete (ÉFE) prevenciós programjának segítségével csökkenthetőek károsulttá válásunk esélyei. Mivel a jogsértés gyakran a tájékoztatás hiányából adódik, a program egyik alapvető célja a fogyasztók felvilágosítása – mondta el kérdésünkre az ÉFE ügyvezető elnöke Radulescu Brainel. Az ÉFE Akadémia oktatási programokat, egynapos szemináriumokat szervez, azért, hogy az építkezésre, illetve felújításra készülők legalább alapfokú ismeretekhez juthassanak a témában.

Forrás: Fogyasztók
A program részeként ismertetett „építkezésmentoráció” szakmai (építőipari) és jogi tanácsadói hátteret biztosít a tulajdonosok számára. A megelőzésben döntő szerepe lehet még az ÉFE panasznyilvántartásának, valamint a Panaszmentességi Igazolványok rendszerének. Előbbi segítségével kiszűrhetőek azok a vállalkozások, amelyekkel szemben elmarasztaló határozat született, az utóbbi pedig egyfajta „erkölcsi bizonyítvány”. Ilyen igazolványt csak az kaphat, akivel szemben korábban nem született elmarasztaló határozat. Mivel a szankció nem csupán vállalkozásokra, de természetes személyekre (tehát a tulajdonosra) is kiterjed, bezárulhat az a kiskapu, amely lehetővé tette, hogy a rosszhírű cégek tulajdonosai új vállalkozás alapításakor tiszta lappal induljanak. Jelentősen csökken tehát a károsulttá válás kockázata, ha a megrendelő Panaszmentességi Igazolvánnyal rendelkező kivitelezőt választ.

Mit tehetünk, ha rendezetlen minőségi vitánk van a kivitelezővel? - lapozás után kiderül!

1.  Lakásfelújítás csapdákkal
2.  Szabványok és minőség

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mária Ádám, 2018. november 19.

A nevem Mária Ádám egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hagy...

133/2007. (VI. 13.) Korm. rendelet az üzletek működésének rendjéről, valamint az egyes üzlet nélkül folytatható

Josef Lewis, 2018. november 16.

Jó napot, Josef Lewis vagyok. Egy elismert, törvényes és akkreditált hitelező. Nagyon gyorsan ...

Telefonok a szervizben

Ella, 2018. november 15.

Helló mindenki itt vagyok, hogy bizonyságot tegyek arról, hogy megkaptam a kölcsönt John Hawkin...

Telefonok a szervizben

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés