Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Elállás az utazási szerződéstől

Munkatársunktól, 2008. január 28. - hétfő 18:00
Címkék: szerződés, utazás, díj, jog, reklamáció, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Milyen jogainkkal élhetünk egy utazási irodával szemben, akkor, ha az általa szervezett út nem úgy alakul, ahogyan azt nekünk megígérték?


A Kenyában kitört fegyveres zavargások miatt az ország biztonsági helyzete jelenleg is kiszámíthatatlan. Emiatt a Külügyminisztérium nem javasolja, hogy az afrikai országba látogassunk. A minisztérium jelenleg huszonöt országot tart veszélyesnek. Ilyennek számít többek között Csád, Haiti, Szudán, Irak és Libanon. Ha már befizettük a részvételi díjat, de a kialakult helyzetre tekintettel mégsem akarunk elutazni, minden esetben számíthatunk a teljes részvételi díj visszatérítésére.


Veszélyes Afrika


Az utazási és utazást közvetítő szerződésre vonatkozó szabályokat tartalmazó kormányrendelet pontosan meghatározza a felek (utazási vállalkozó és utas) jogait és kötelezettségeit. Jó, ha tisztában vagyunk néhány fontos szabállyal. A problémák sajnos már az utazási irodákban kezdődhetnek. Ezek általában a tájékozatlanságra vezethetők vissza, hiszen senki sem szeret apró betűs bekezdéseket böngészni a különböző utazási katalógusokban. Pedig az ördög itt is a részletekben rejlik. A meghirdetett utazások feltételeit és programját általában egy tájékoztatóban teszik közzé. Az ebben foglaltaktól csak akkor lehetséges eltérni - kivételesen és csak indokolt esetben - ha ennek lehetőségét az utazási vállalkozó kifejezetten fenntartotta, és a változásokat a szerződés megkötése előtt az utassal közölte.

A szerződést írásban, két példányban kell megkötni. Az egyik az utast illeti: tanácsos az utazás befejezéséig megőrizni, mert csak ezzel tudjuk bizonyítani, ha nem az általunk kifizetett szolgáltatást kaptunk. Az utazási szerződésben meghatározott díjak nem emelhetők, kivéve, ha a díjemelés lehetőségéről a szerződés rendelkezik. Ilyenkor is csak a közlekedési költségek - nemzetközi egyezményen alapuló - árváltozása miatt, továbbá a szolgáltatással kapcsolatos közterhek, valamint a megkötött szerződésben szereplő deviza árfolyamváltozása miatt kerülhet sor. A díjemelés mértékének arányosnak kell lennie a költségek emelkedésének mértékével. Az utazási vállalkozónak írásban kell közölnie a díjemelés indokát az utassal. Az indulás előtti húsz napban azonban a díjak összege már semmiképpen nem módosítható.

Utazási szerződés megkötésekor előleg címén legfeljebb a teljes összeg negyven százalékát kérhetik el. Ettől csak akkor lehet eltérni, ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés ennél szigorúbb kötelezettséget ró az utazási vállalkozóra. A teljes részvételi díj megfizetését az utazási vállalkozó legkorábban az utazás kezdete előtt harminc nappal kérheti. A külföldi közreműködővel kötött szerződés azonban ezt a szabályt is felülírhatja. Az utazási vállalkozó legutoljára az út kezdete előtt tizenöt nappal, írásban tett nyilatkozattal állhat el az utazási szerződéstől.

Előre nem látható körülményekért nem ruházhatjuk át a felelősséget

Ha az utazás elmaradása nem rajtunk múlott, úgy az eredetivel azonos, vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatást igényelhetünk. Ha az utazási vállalkozó nem képes ennek teljesítésére, vagy mi nem fogadjuk el a felkínált szolgáltatást, akkor az általunk befizetett teljes összeg azonnali visszafizetését, illetve utána évi húsz százalék kamat megfizetését kérhetjük. Ha a felkínált helyettesítő szolgáltatás az eredetinél alacsonyabb értékű, kötelesek visszaadni a különbözetet. Az utazási vállalkozó emellett köteles az elállás következtében felmerült kárainkat is megtéríteni. A kártérítés akkor is jár, ha jogszerűen, tíz százaléknál jobban megemelték a részvételi díjat, illetve lényegesen változott a program.

Ha olyan, az emberi életet és egészséget, illetve vagyonbiztonságot veszélyeztető külső körülmény merül fel, ami nem volt előre látható és elhárítható, az utaztató mentesül a kártérítés alól. Szintén nem kell kártérítést fizetnie, ha az utazás a jelentkezők csekély létszáma okán hiúsul meg. Ha saját elhatározásunk miatt esik kútba az utazás, maximum a részvételi díj teljes összegét vagyunk kötelesek az utazási vállalkozó részére megfizetni. Ezt is csak akkor, ha az utazás megkezdése előtti harmincöt napon belül mondjuk le az utat, illetve, ha kicsúszunk a szerződésben erre a célra meghatározott időtartamból. Ha az utazásszervező az utazást nem a szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a díjat arányosan leszállítani. Ez persze nem követelhető, ha saját elhatározásunkból nem vettünk igénybe valamilyen szolgáltatást. Ha gond van, fontos, hogy azt azonnal közöljük az utaskísérővel, illetve a kijelölt szolgáltatóval. A bejelentést az utaskísérő köteles jegyzőkönyvbe foglalni és ennek egyik példányát részünkre átadni. Utaskísérő hiányában azt az utazási irodát kell panaszunkról tájékoztatni, amit az utazási vállalkozó az általa kiadott részvételi jegyen megjelölt.

Az utazási iroda nem tartozik felelősséggel olyan hibáért, illetve nem teljesítésért, ami sem az ő, sem az általa igénybe vett közreműködő magatartására nem vezethető vissza. Ez tipikusan olyan eset, amiért vagy az utas vagy egy - a szolgáltatás teljesítése tekintetében - kívülállónak számító személy felelős. Ide tartozik még a vis maior (például a háború, természeti katasztrófa...) is, azaz olyan körülmény, ami nem látható előre és az utazási vállalkozó akaratán kívül áll, s aminek következményei a legkörültekintőbb gondosság mellett sem háríthatóak el. Ha a Külügyminisztérium nem ajánl egy úti célt vagy egy területet, amit úticélunk elérése érdekében érintenünk kellene, úgy következmények nélkül állhatunk el az utazástól, azaz kérhetünk helyettesítő szolgáltatást vagy részvételi díjunk visszafizetését.

A következő oldalon  néhány balul sikerült utazásról olvashatunk!

1.  Elállás az utazási szerződéstől
2.  Horrortörténetek - összegyűjtött

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mr. George Anderson, 2020. május 30.

Sürgős kölcsönt keres? Megtagadták-e hitelét a bankjától vagy bármely pénzügyi vállalkoz...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. május 30.

Szüksége van hitelre az adósság megszilárdításához? Szüksége van kölcsönre vállalkozás...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mária Ádám, 2020. május 28.

A nevem Mária Ádám, magyar, egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza