Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Tetten ért reklámbűnözés

Munkatársunktól, 2007. december 14. - péntek 15:00
Címkék: reklám, átverés, hirdetés, ünnep, jog, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Szerte az EU-ban alig két héttel karácsony előtt léptek hatályba azok az új szabályok, amelyek a megtévesztő hirdetési és agresszív értékesítési praktikák letörésére - köztük a hamis „ingyenes” ajánlatok és a „nyaggatásra ösztönző”, gyermekeknek szóló internetes hirdetések betiltására - irányulnak.


A korlátozások annak a feketelistának a részei, amelyen a tisztességtelen kereskedelmi praktikák elleni új irányelv által betiltott gyakorlatok találhatók. Elsősorban a leginkább megtévesztő „piszkos tizenkettőt” veszi célba a csalogató reklámoktól a piramisjátékokon és reklámcikkeken (advertorial) át egészen a hamis egészségügyi állításokig. Az irányelv alaposan megerősíti a félrevezető hirdetésre vonatkozó, létező uniós normákat, és új szabályokat vezet be az agresszív kereskedelmi gyakorlatok - zaklatás, kényszer, nem megengedett befolyás - ellen. Az irányelv célja, hogy megerősítse a fogyasztóknak és a vállalatoknak az egységes piacba vetett bizalmát, hogy részesüljenek a határokon túli vásárlások minden előnyéből. A mai napig mindössze tizennégy tagállam hajtotta végre az irányelvet. A nemzeti szabályokat eddig el nem fogadó tagállamok ellen a Bizottság eljárást indított.

Az új szabályok

Négy fő összetevőből áll az új irányelv:

-Egy kiterjedt általános záradék, amely a tisztességtelen és ezért tiltott gyakorlatokat határozza meg

-Részletes meghatározások a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok két fő kategóriájáról: félrevezető gyakorlatok (cselekedetek és mulasztások) és agresszív gyakorlatok

-Biztosítékok a kiszolgáltatott fogyasztóknak: olyan rendelkezések, amelyek a kiszolgáltatott fogyasztók kihasználását hivatottak megelőzni

-Feketelista: a minden körülmények között tiltott gyakorlatok listája.

Kérd meg anyut, hogy vegye meg az áruházban!


Feketelista: a „piszkos tizenkettő”

A felsorolás több mint harminc olyan gyakorlatot sorol föl, amely minden körülmények között tisztességtelennek tekintendő. Tartalmazza azt a „piszkos tizenkettő” praktikát is, amelyekről széles körben ismert, hogy kárt okoznak a fogyasztóknak:

* Csalogató reklám: Arra csábítja a fogyasztót, hogy a reklámozó cégtől nagyon alacsony áron vásároljon egy terméket, amelyből a cégnek nincs ésszerű készlete raktáron.

* Hamis „ingyenes” ajánlat: Hamisan ingyenes ajánlat benyomásának keltése a termék „ingyenes”, „díjtalan”, „térítésmentes” vagy hasonló jelzőkkel való leírásával. Jóllehet a fogyasztónak fizetnie kell a kereskedelmi gyakorlat elfogadásának és a termék szállításának, illetve szállíttatásának elkerülhetetlen költségein felül is.

* Gyermekek manipulálása: Gyermekek közvetlen felszólítása arra, hogy vásárolják meg a hirdetett terméket („Vedd meg most!”), vagy „nyaggatással” győzzék meg szüleiket vagy más felnőtteket, hogy vegyék meg nekik a reklámozott dolgot. „Megjelent az Alice és a varázskönyv új videója a Fonditól! Kérd meg anyut, hogy vegye meg a trafikban!” A közvetlen felszólítás a televízióban már be van tiltva; a feketelista ezt minden médiumra - köztük a legfontosabbra, az internetes reklámra is - kiterjeszti.

* Valótlan állítás a gyógyító képességekről: az allergiától a hajhulláson keresztül a súlycsökkenésig.

* Reklámcikk (advertorial): Egy médium szerkesztett tartalmának felhasználása egy termék reklámozására, amikor a kereskedő anélkül fizetett a reklámért, hogy ezt észre lehetne venni.

* Piramisjáték: Olyan piramiselvre épülő reklámozási rendszer, amelyben az ellentételezés elsősorban más fogyasztóknak a rendszerbe való bevonásából, és nem a termék eladásából vagy fogyasztásából ered.

* Nyeremény: Olyan hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó díjat nyert, jóllehet, nincs is díj, vagy a díj feltételeként annak követelése, hogy a fogyasztó pénzt fizessen érte vagy költségeket álljon.

* Megtévesztő benyomás a fogyasztók jogairól: A fogyasztók törvényes jogára vonatkozóan olyan látszat keltése, mintha az a kereskedő sajátossága lenne.

* Korlátozott ajánlat: Annak hamis kijelentése, hogy a termék csak rendkívül korlátozott ideig áll rendelkezésre, hogy így megfosszák a fogyasztót a tájékozott döntéshez szükséges megfelelő lehetőségtől.

* Az eladás utáni szolgáltatások nyelve: A fogyasztó számára nyújtott eladás utáni szolgáltatások vállalása és az ilyen szolgáltatásnak kizárólag egy más nyelven történő nyújtása anélkül, hogy ez világosan a vevő tudomására lett volna hozva, még mielőtt az elkötelezi magát az ügylet mellett.

* Nem kért értékesítés: Leszállított, de a fogyasztó által meg nem rendelt termékért azonnali vagy halasztott fizetés követelése, illetve azok visszaszállításának vagy megőrzésének követelése.

* Egész Európára érvényes garancia: Olyan hamis benyomás keltése, hogy egy termékkel kapcsolatos értékesítés utáni szolgáltatás elérhető egy az értékesítés helyszínétől eltérő tagállamban is.

Az „ingyen” legyen ingyenes – esettanulmány
Az olasz Folcini úr 2007 szeptemberében új e-mail címet létesített magának. A képernyő alján kis szövegdobozt vett észre, amely naponta 5 ingyenes üzenetet említett. Rákattintott, és egy másik lapra jutott, amely így szólt: „NAPI 5 ÜZENET INGYEN”. Követte az utasításokat, mígnem egy második szöveg tájékoztatta arról, hogy regisztrálta magát, és a szolgáltatás díja hetente 3 euró. Visszalépett, hogy ellenőrizze az előző oldalakat, és csak nagy nehezen vette észre az oldalon az apró betűs szöveget, hogy fizetős szolgáltatásról van szó.

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

GReddy, 2008. április 21. - hétfő 22:19

Anno Domini az Úr 197' -es éveiben sajnos én is "nyaggatós" gyerek voltam. Emlékszem Drága Nagymamimnak micsoda hisztériát levágtam négy évesen egy két (kettő) forintos narancssárga műanyagautóért.. (Egy Dodge Charger volt..) A lányaim az én lányaim. Viszont remekül el tudom kerülni a "nyaggatást". Soha nem nyaggatnak! Kapnak tőlem fejenként EGY dolgot, és viszont hallás! Így napi szinten kb 140 forintból megvan a napi egy csoki - cukor - akármi, és nyugi van. Karácsonykor elszalad a ló, írnak listát, és együtt választunk egyet. Kapnak plusz egy-egy meglepetést, és senki többet harmadszor. KIVÁLÓAN működik a rendszer, és nekem még soha nem hisztériáztak a megamarketben a lányaim... :)) Mindenki általános örömére.

Kommentek

liza, 2019. október 22.


Üdvözlet mindenkinek, Liza vagyok, aki magyar vagyok, és csak egy nagyon üdvözlettel sz...

Patika trükk

liza, 2019. október 22.


Üdvözlet mindenkinek, Liza vagyok, aki magyar vagyok, és csak egy nagyon üdvözlettel sz...

Nincs tartozásom, de feketelistán vagyok...

Mr. Richard Cosmos, 2019. október 22.

Szüksége van hitelre? személyi kölcsönök? üzleti kölcsönök? karácsony kölcsön? jelzálo...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés